Vodní turistika

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
m (Nahrazení textu „Česka“ textem „Česka“)
 
Řádka 5: Řádka 5:
== Historie ==
== Historie ==
K rozvoji vodní turistiky začalo docházet ve druhé polovině 19. století. Roku 1866 byl založen v [[Evropa|Evropě]] první kanoistický klub. V [[Čechy|Čechách]] se první [[kánoe]] objevila v roce 1875, kdy jí roudnický lékárník Ferdinand Zinke koupil od anglických obchodníků se závodními [[Kůň|koňmi]].  
K rozvoji vodní turistiky začalo docházet ve druhé polovině 19. století. Roku 1866 byl založen v [[Evropa|Evropě]] první kanoistický klub. V [[Čechy|Čechách]] se první [[kánoe]] objevila v roce 1875, kdy jí roudnický lékárník Ferdinand Zinke koupil od anglických obchodníků se závodními [[Kůň|koňmi]].  
-
Další kánoe se v na území dnešního [[Česko|Česka]] objevují až roku [[1910]], z [[Kanada|Kanady]] je nechává přivézt velký propagátor [[sport]]u [[Josef Rössler|Josef Rössler Ořovský]]. Obliba těchto lodí rychle stoupala a tak již roku [[1913]] byl založen [[Český svaz kanoistů]].
+
Další kánoe se v na území dnešního [[Česká republika|Česka]] objevují až roku [[1910]], z [[Kanada|Kanady]] je nechává přivézt velký propagátor [[sport]]u [[Josef Rössler|Josef Rössler Ořovský]]. Obliba těchto lodí rychle stoupala a tak již roku [[1913]] byl založen [[Český svaz kanoistů]].
Velký vliv na rozvoj zvláště dětské vodní turistiky mělo uzpůsobení [[rybář]]ské [[pramice]]. Ta se začala používat po [[První světová válka|první světové válce]]. Turistické oddíly si ji upravily. Příď se pokryla krytem s [[vlnolam]]em a zároveň se zvýšily i boky na zádi. K ovládání pramice se nepoužívalo [[Veslo|vesel]], ale [[Pádlo|pádla]]. Vzniklo tak originální,  v té době nejlevnější a při tom velmi pevné a bezpečné plavidlo.
Velký vliv na rozvoj zvláště dětské vodní turistiky mělo uzpůsobení [[rybář]]ské [[pramice]]. Ta se začala používat po [[První světová válka|první světové válce]]. Turistické oddíly si ji upravily. Příď se pokryla krytem s [[vlnolam]]em a zároveň se zvýšily i boky na zádi. K ovládání pramice se nepoužívalo [[Veslo|vesel]], ale [[Pádlo|pádla]]. Vzniklo tak originální,  v té době nejlevnější a při tom velmi pevné a bezpečné plavidlo.

Aktuální verze z 11. 4. 2023, 15:16

Vodáci
přenášení lodi

Vodáctví je jednou z forem turistiky, která jako prostředek k přesunu z jednoho místa na jiné využívá různé druhy plavidel. Z toho vyplývá, že je nejvíc rozšířena na říčních tocích.

Obsah

Historie

K rozvoji vodní turistiky začalo docházet ve druhé polovině 19. století. Roku 1866 byl založen v Evropě první kanoistický klub. V Čechách se první kánoe objevila v roce 1875, kdy jí roudnický lékárník Ferdinand Zinke koupil od anglických obchodníků se závodními koňmi. Další kánoe se v na území dnešního Česka objevují až roku 1910, z Kanady je nechává přivézt velký propagátor sportu Josef Rössler Ořovský. Obliba těchto lodí rychle stoupala a tak již roku 1913 byl založen Český svaz kanoistů. Velký vliv na rozvoj zvláště dětské vodní turistiky mělo uzpůsobení rybářské pramice. Ta se začala používat po první světové válce. Turistické oddíly si ji upravily. Příď se pokryla krytem s vlnolamem a zároveň se zvýšily i boky na zádi. K ovládání pramice se nepoužívalo vesel, ale pádla. Vzniklo tak originální, v té době nejlevnější a při tom velmi pevné a bezpečné plavidlo.

Vodní turistika v ČR

V Čechách se provozuje vodní turistika na několika větších řekách.

Plavidla používaná pro vodní turistiku

Související články