Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Wright R-1820
Z Multimediaexpo.cz
(+ Wikimedia Commons) |
m (1 revizi) |
Aktuální verze z 21. 6. 2013, 13:49
Wright R-1820 Cyclone 9 byl americký hvězdicový motor vyvinutý společností Curtiss-Wright Corporation a široce rozšířený v letadlech 30., 40. a 50. let. Šlo o hvězdicový, vzduchem chlazený devítiválec.
Obsah |
Historie
R-1820 Cyclone 9 byl pokračováním vývoje motoru Wright P-2 z roku 1925. Oproti svému předchůdci měl zvětšený zdvihový objem a mnoho dalších vylepšení. Začal se vyrábět v roce 1931 a s jeho produkcí se skončilo až v 50. letech. V licenci jej vyráběly firmy Lycoming, Pratt & Whitney Canada a během druhé světové války také Studebaker Corporation. Rovněž Sovětský svaz zakoupil licenci na motor, který zde označovali M-25 a jeho dalším vývojem byla pověřena konstrukční kancelář OKB Švecov.
Motory R-1820 byly poháněly bombardéry B-17 Flying Fortress a SBD Dauntless, první verze stíhacího letounu Polikarpov I-16 (M-25) a vrtulník Piasecki H-21.
Použití mimo letectví
Dvě verze R-1820 byly omezeně používány i v amerických obrněných vozidlech. G-200 byl benzínový hvězdicový devítiválec o výkonu 900 hp při 2300 ot/min a poháněl těžký tank M6.
Varianty
- R-1820-1 - 575 hp (429 kW)
- R-1820-4 - 770 hp (574 kW)
- R-1820-22 - 950 hp (708 kW)
- R-1820-33 - 775 hp (578 kW)
- R-1820-45 - 930 hp (694 kW)
- R-1820-53 - 1,000 hp (750 kW)
- R-1820-60 - 1,200 hp (895 kW)
- R-1820-62 - 1,350 hp (1,007 kW)
- R-1820-72W - 1,425 hp (1,063 kW)
- R-1820-80 - 700 hp (522 kW)
- R-1820-86 - 1,425 hp (1,063 kW)
- R-1820-97 - 1,200 hp (895 kW)
Specifikace (R-1820-C9HC)
Technické údaje
- Typ: Vzduchem chlazený, přeplňovaný, hvězdicový devítiválec
- Vrtání: 6 a 1/8 palce (cca 155,58 mm)
- Zdvih: 6 a 7/8 palce (cca 174,63 mm)
- Zdvihový objem: 29,876 l
- Délka: 1200 mm
- Průměr: 1400 mm
- Hmotnost suchého motoru: 605 kg
Součásti
- Rozvod: OHV, dvouventilový (jeden sací a jeden sodíkem chlazený výfukový ventil na jeden válec)
- Kompresor: jednostupňový, dvourychlostní odstředivý kompresor, poháněný přes ozubená kola
- Palivová soustava: spádový karburátor Stromberg PD12K10 s automatickou regulací bohatosti směsi
- Mazání: se suchou klikovou skříní, s jedním tlakovým a jedním odsávacím čerpadlem
- Chlazení: vzduchem
Výkony
- Výkon:
- 1300 hp (970 kW) při 2600 ot/min ve výšce 1220 m
- 1000 hp (745 kW) při 2600 ot/min ve výšce 5330 m
- Měrný výkon: 32,5 kW/l
- Kompresní poměr: 6,55 : 1
- Poměr výkon/hmotnost: 1,60 kW/kg
Zdroje
- Bridgman, L, (ed.) (1998) Jane's fighting aircraft of World War II. Crescent. ISBN 0-517-67964-7
- The complete Encyclopedia of World Aircraft, editoři: Paul Eden & Soph Moeng, (Amber Books Ltd. Bradley's Close, 74-77 White Lion Street, London, NI 9PF, 2002, ISBN 0-7607-3432-1), str. 1152
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |