Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Škoda Sentinel
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(++) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | [[Soubor: | + | [[Soubor:Brno, 140 let MHD (63).jpg|thumb|240px|Škoda Sentinel (2009)]] |
- | '''Škoda Sentinel''' byl parní nákladní automobil, vyráběný ve | + | '''Škoda Sentinel''' byl parní nákladní automobil, vyráběný ve Škodových závodech v letech [[1924]]–[[1935]]. Jednalo se o vozy podle [[licence]] anglické firmy {{Nowrap|The Sentinel Wagon Works Ltd.}} Konkurenci tvořily vozy vyráběné podle licence firmy Garrett pod názvem ''Adamov-Garrett'' v letech [[1925]]–[[1927]]. |
==Popis konstrukce== | ==Popis konstrukce== | ||
Řádka 6: | Řádka 6: | ||
Vrtání bylo 170 [[metr|mm]] a zdvih 230 mm. Při přetlaku páry 19 [[Atmosféra (jednotka)|atmosfér]] a 250 [[otáčky za minutu|otáčkách za minutu]] poskytoval výkon 70 [[Koňská síla|koňských sil]]. Kotel byl trubkový stojatý. Umístěn byl v přední části rámu. Výhřevná plocha byla 5,06 m². Spaloval [[koks]], [[uhlí]], [[dřevěnné uhlí]] popřípadě i dřevo. Nejvhodnějším palivem byl koks. | Vrtání bylo 170 [[metr|mm]] a zdvih 230 mm. Při přetlaku páry 19 [[Atmosféra (jednotka)|atmosfér]] a 250 [[otáčky za minutu|otáčkách za minutu]] poskytoval výkon 70 [[Koňská síla|koňských sil]]. Kotel byl trubkový stojatý. Umístěn byl v přední části rámu. Výhřevná plocha byla 5,06 m². Spaloval [[koks]], [[uhlí]], [[dřevěnné uhlí]] popřípadě i dřevo. Nejvhodnějším palivem byl koks. | ||
- | Přenos hnací síly na zadní nápravu byl pomocí [[řetěz]]ů. Jimi byla poháněna zdvojená kola. Podvozek byl složen z dvou podélných nosníků tvaru ''U'', které byly propojeny a [[svařování|svařeny]]. V zadní části rámu byl uložen zásobník na 800 [[litr]]ů vody. | + | Přenos hnací síly na zadní nápravu byl pomocí [[řetěz]]ů. Jimi byla poháněna zdvojená kola. Podvozek byl složen z dvou podélných nosníků tvaru ''U'', které byly propojeny a [[svařování|svařeny]]. V zadní části rámu byl uložen zásobník na 800 [[litr]]ů vody. |
+ | |||
Kola byla ocelolitinová s gumovýmu obručemi, přední měla průměr 900 mm, zadní zdvojená 1050 mm. Později vyrobené vozy měly na obou nápravách kola se stejným průměrem. Vůz řídil řidič volantem umístěným na pravé straně v kabině. Čelisťové brzdy působily jen na zadní kolesa, vůz bylo ještě možno rychle zabrzdit uzavřením přístupu páry do parního stroje, který potom působil jako [[kompresor]] - to byla velká výhoda oproti tehdejším vozům se [[spalovací motor|spalovacím motorem]]. Karosérie byla ze dřeva a oceli, v kabině byl přístup k zásobníku uhlí s kapacitou 300 kg. Užitečná hmotnost byla 5 [[tuna|tun]]. Akční rádius byl kolem 40 km při provozní rychlosti 15-25 km/hod. | Kola byla ocelolitinová s gumovýmu obručemi, přední měla průměr 900 mm, zadní zdvojená 1050 mm. Později vyrobené vozy měly na obou nápravách kola se stejným průměrem. Vůz řídil řidič volantem umístěným na pravé straně v kabině. Čelisťové brzdy působily jen na zadní kolesa, vůz bylo ještě možno rychle zabrzdit uzavřením přístupu páry do parního stroje, který potom působil jako [[kompresor]] - to byla velká výhoda oproti tehdejším vozům se [[spalovací motor|spalovacím motorem]]. Karosérie byla ze dřeva a oceli, v kabině byl přístup k zásobníku uhlí s kapacitou 300 kg. Užitečná hmotnost byla 5 [[tuna|tun]]. Akční rádius byl kolem 40 km při provozní rychlosti 15-25 km/hod. | ||
Řádka 13: | Řádka 14: | ||
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == | ||
- | * http://www. | + | * [http://www.sentinel.cz Škoda Sentinel 1924–35] |
Aktuální verze z 30. 7. 2020, 12:55
Škoda Sentinel byl parní nákladní automobil, vyráběný ve Škodových závodech v letech 1924–1935. Jednalo se o vozy podle licence anglické firmy The Sentinel Wagon Works Ltd. Konkurenci tvořily vozy vyráběné podle licence firmy Garrett pod názvem Adamov-Garrett v letech 1925–1927.
Popis konstrukce
Podle tehdejších norem šlo o konvenční stroj. Vůz byl vybaven stojatým parním kotlem a dvouválcovým parním strojem o výkonu 70 koňských sil, uloženým před zadní nápravou.
Vrtání bylo 170 mm a zdvih 230 mm. Při přetlaku páry 19 atmosfér a 250 otáčkách za minutu poskytoval výkon 70 koňských sil. Kotel byl trubkový stojatý. Umístěn byl v přední části rámu. Výhřevná plocha byla 5,06 m². Spaloval koks, uhlí, dřevěnné uhlí popřípadě i dřevo. Nejvhodnějším palivem byl koks. Přenos hnací síly na zadní nápravu byl pomocí řetězů. Jimi byla poháněna zdvojená kola. Podvozek byl složen z dvou podélných nosníků tvaru U, které byly propojeny a svařeny. V zadní části rámu byl uložen zásobník na 800 litrů vody.
Kola byla ocelolitinová s gumovýmu obručemi, přední měla průměr 900 mm, zadní zdvojená 1050 mm. Později vyrobené vozy měly na obou nápravách kola se stejným průměrem. Vůz řídil řidič volantem umístěným na pravé straně v kabině. Čelisťové brzdy působily jen na zadní kolesa, vůz bylo ještě možno rychle zabrzdit uzavřením přístupu páry do parního stroje, který potom působil jako kompresor - to byla velká výhoda oproti tehdejším vozům se spalovacím motorem. Karosérie byla ze dřeva a oceli, v kabině byl přístup k zásobníku uhlí s kapacitou 300 kg. Užitečná hmotnost byla 5 tun. Akční rádius byl kolem 40 km při provozní rychlosti 15-25 km/hod.
Provoz
Příprava na jízdu trvala kolem 30 minut a zahrnovala doplnění vody a paliva, zatopení pod kotlem a promazání. Výhodou oproti vozům se spalovacím motorem byla, mimo zmiňovaných brzdných vlastností, menší opotřebovanost pohyblivých součástek vyplývající z nižších provozních otáček parního pohonu, nižší spotřeba oleje a taktéž nižší provozní náklady.
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |