Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
MiG-23
Z Multimediaexpo.cz
(+ Nový VIDEO článek) |
(+ Galerie) |
||
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | [[Soubor: | + | __NOTOC__ |
+ | [[Soubor:Mikoyan Gurevich MiG23ML Czech Air Force-FLICKR.jpg|thumb|230px|Český MiG-23ML (1997)]] | ||
+ | [[Soubor:East_German_Airforce_MiG-23_Flogger_no_586_pic3.JPG|thumb|230px|Německý MiG-23]] | ||
'''MiG-23''' je sovětský proudový [[stíhací letoun]], který je v některých státech užívaný ještě v současné době. | '''MiG-23''' je sovětský proudový [[stíhací letoun]], který je v některých státech užívaný ještě v současné době. | ||
== Vývoj == | == Vývoj == | ||
- | + | [[Soubor:Cockpit Mig23 high resolution.jpg|thumb|230px|Pohled do kabiny MiGu-23.]] | |
+ | [[Soubor:Mig-23-DNST8908431 JPG.jpg|thumb|230px|Sovětský MiG-23MLD]] | ||
+ | Počátky vzniku MiGu-23 je možné vystopovat už počátkem 60. let 20. století. Tehdy konstrukční kancelář MiG pověřili vývojem stíhačky, která by nahradila [[MiG-21]]. První požadavky určovaly použití co největšího počtu dílů z MiGu-21. Prototyp tohoto stroje s označením E-8, se poprvé vznesl 17. dubna 1962, pilotovaný zkušebním pilotem G. K. Mosolovem. Na dvou prototypech stroje E-8 se uskutečnilo množství letů, ale po havárii jednoho z nich byl v září 1962 program ukončen a začalo se s vývojem nového stroje. Za hlavního konstruktéra byl určen G.A. Sedov, přičemž na projekt dohlížel Arťom Mikojan a po jeho smrti R. A. Beljakov. Nový stroj měl dosahovat rychlost do 2 000 km/h a měl být vybaven raketami R-23 středního doletu. Avšak zanedlouho se požadavky zákazníka změnily a byla vydána podmínka, aby byl nový stroj schopen startovat z malých a neupravených vzletových a přistávacích drah. Stejně jako při vývoji [[MiG-21|MiGu-21]] i při návrhu konstrukce MiGu-23 byl zvolen dvojitý postup, zatímco prototypy, které z tohoto vývoje vzešly, měly být podrobeny srovnávacím letovým zkouškám. Model ''23-01'', známý také jako ''MiG-23PD „Faithless“'', se vyznačoval delta křídlem a neobvyklou instalací jednoho hlavního a dvou zdvihových motorů, které mu umožňovaly zkrácení vzletové dráhy. Během zkušebních letů byl pilotovaný Piotrem Ostapenkem. | ||
+ | |||
+ | Druhý stroj, model ''23-11'' měl místo tří motorů jen jeden a na dosažení potřebných vlastností [[STOL]], které byly hlavní požadavky kladené na nový stroj, měl [[Měnitelná geometrie křídla|křídlo s měnitelnou geometrií]]. Během letových zkoušek ho pilotoval Alexander Fedotov a poprvé se s ním vznesl 10. června 1967. Oba stroje byly na veřejnosti poprvé představeno na letišti [[Letiště Moskva-Domodědovo|Domodědovo]] v roce 1967 během letecké show. Zatímco pro model ''23-01'' to byl konec kariéry, pro model 23-11 jen její začátek. Byl vybrán do sériové výroby pod názvem MiG-23S (Flogger-A) a pod tímto označením poprvé vzlétl v květnu 1969. Avšak bylo postaveno jen 50 ks této verze, než se v roce 1970 začala vyrábět vylepšená verze ''MiG-23M'' (Flogger-B). | ||
+ | |||
+ | Speciálně pro nový MiG-23 bylo navrženo nové ovládání zbraňových systémů ''S-23''. To zajišťovalo detekci a odpálení řízených střel mimo přímou viditelnost. MiG-23 byl navržen jako [[hornoplošník]] s měnitelnou geometrií křídla. Křídlo může být nastaveno do tří poloh: 16°, 45° a 72°. Pod trupem je stabilizační kýl, který je při pobytu letadla na zemi sklopený na pravou stranu pod úhlem 95°. Podvozek je uzpůsoben ke startu z nezpevněných a neupravených drah. Při konstrukci trupu byly ve velkém množství použity ocelové slitiny. | ||
+ | |||
+ | Sériová výroba nového jednomístného MiGu probíhala v moskevském závodě „''Znamja Truda''“ a jeho dvoumístná verze MiG-23UB byla vyráběna v [[Irkutsk]]u. Celkem bylo vyrobeno 5 047 strojů, z toho 4 278 ks v závodě „Znamja Trudy“ a 768 ks v Irkutsku. Sériová výroba byla ukončena v roce 1985.<ref>Http://www.aviaport.ru/directory/aviation/mig23/</ref> MiG-23 znamenal radikální odklon od předešlých návrhů konstrukční kanceláře MiG. Namísto charakteristického nasávacího otvoru v ose letadla byly zvoleny boční nasávací otvory. To uvolnilo místo pro instalaci rozměrného radaru Safír-23. Použití křídla s měnitelnou geometrií znamenalo vynikající letové vlastnosti při vysokých rychlostech a snadnou ovladatelnost při nízkých rychlostech. Další vývoj vyústil do specializovaných bojových a přepadových verzí. | ||
+ | |||
+ | == Operační nasazení == | ||
+ | [[Soubor:MiG-23-red12.jpg|thumb|230px|Sovětský MiG-23 Flogger]] | ||
+ | === Afghánistán === | ||
+ | V roce [[1979]] začala [[Sovětská válka v Afghánistánu|sovětská intervence v Afghánistánu]]. Mezi letadly, které SSSR vyslal byly i MiGy-23. Byly umístěny na leteckých základnách v Kábulu a [[Letecká základna Bagram|Bagramu]]. Kromě své prvotní úlohy, kterou byla ochrana před možným zásahem pákistánských vzdušných sil, byly MiGy-23MLD hojně používané k útokům na pozemní cíle. Ztráty ze strany nepřátelských protiletadlových řízených střel byly minimální, díky vysokému tahu motoru MiGu-23, který mu umožňoval okamžitě po startu prudce stoupat a uniknout tak z dostřelu těchto raket. Úspěšnému nasazení MiGu-23 napomáhaly i skvělé vzletové a přistávací vlastnosti, které mu dávala měnitelná geometrie křídel. Ve vzdušných bojích sestřelily sovětské MiGy-23MLD pákistánskou [[General Dynamics F-16 Fighting Falcon|F-16A]], přičemž pákistánským pilotům se podařilo zničit 2 MiGy-23 patřící [[Afghánské vzdušné síly|afghánským vzdušným silám]]. | ||
+ | |||
+ | === Irácko-íránská válka === | ||
+ | Irák aktivně nasazoval stíhačky ''MiG-23MF'' a ''MiG-23MS'' v letech 1980–1988 ve [[Irácko-íránská válka|válce s Íránem]]. Jejich hlavním úkolem bylo vybojování nadvlády ve vzduchu, ničení íránských letadel a útoky na pozemní cíle. Údaje o ztrátách a vítězstvích iráckých MiGů jsou málo známé. Podle některých zdrojů irácký MiG-23 poškodil dne 21. dubna 1981 íránský [[Grumman F-14 Tomcat|F-14 Tomcat]] palbou z palubního kanónu. Další úspěchy dosáhl ''MiG-23ML'' 11. srpna 1984 a 17. ledna 1987, kdy sestřelil další stroje F-14.<ref> http://www.ejection-history.org.uk/Country-By-Country/Iran_F-14_.htm </ref> | ||
+ | |||
+ | === Angola === | ||
+ | Dalším dějištěm válečných událostí, do kterých se MiG-23 zapojil, byla [[Angola]]. Vládní vojska tam v té době bojovali s rebely z organizace ''[[UNITA]]'', jejichž nekrytě podporovala i [[Jihoafrická republika]]. Na pomoc vládním vojskům přišli v roce 1985 [[Kuba|Kubánci]], i s přibližně 50 ks ''MiGu-23ML'' a ''MiGu-23UB'', které pilotovali kubánští dobrovolníci. Jejich hlavním úkolem byla ochrana životně důležitých oblastí země a zejména hlavního města. Po eskalaci konfliktu v roce 1987 byly však MiGy-23 přemístěny na jih. Jedna z eskader se usídlila na letišti Namibe, přibližně 170 km od hranic s [[Namibie|Namibií]]. V té době se na jihu uskutečnilo několik soubojů mezi kubánskými MiGy-23 a jihoafrickými stíhačkami [[Dassault Mirage F1|Mirage F1]], které skončily sestřelením tří MiGů-23MF. Avšak zanedlouho pocítili první ztráty i jihoafrické stíhačky. Začátkem roku 1987 byl nad územím severní Namibie sestřelen ''Mirage F-11AZ''. O několik měsíců se scénář opakoval, přičemž pilotovi Mirage se podařilo proletět hranici a tam se katapultovat, ale letadlo bylo zničeno. | ||
+ | |||
+ | Angolským vzdušným silám se nakonec s kubánskou pomocí podařilo vybojovat nadvládu ve vzduchu. Jeden z nemnoha vzdušných soubojů se odehrál i koncem září 1987. Tehdy 2 kubánské MiGy-23 vzlétly na průzkum počasí. Vedoucím dvojice byl mjr. Alberto Ley Rivas a kryl ho poručík Chao Gondin. Po vystoupání do výšky jim bylo pozemním řídícím střediskem oznámeno, že se ve vzduchu nacházejí 2 rychle letící cíle neznámého původu a navedli je na potkávací kurz. Zanedlouho se jim cíle objevily i na obrazovkách palubních radarů. Rivas přikázal druhému pilotovi zaujmout polohu za narušiteli, protože čelní odpal rakety R-23R v dané rychlosti nebyl možný. Brzy piloti MiGů poznali své protivníky – šlo o jihoafrické stíhačky Mirage F1. Major Rivas odpálil ze vzdálenosti 800 m raketu R-60 a zničil jeden Mirage F-1. Na druhý Mirage F-1 byly odpáleny 2 rakety R-60, ale jen jedna z nich ho částečně poškodila.<ref> Http://www.airwar.ru/history/locwar/lamerica/cuba23/cuba23.html</ref> Podařilo se mu však z boje uniknout, ale jeho pilot byl při přistávání vážně poraněn, když zjistil že mu selhala hydraulika a rozhodl se katapultovat v malé výšce. V důsledku toho utrpěl vážná poranění páteře.<ref> http://www.airwar.ru/history/locwar/lamerica/cuba23/cuba23.html</ref> Tyto ztráty však [[South African Air Force|jihoafrické letectvo]] nepřiznává. V popisu událostí z toho dne Jihoafričané uvádějí, že sestřelena nebyla žádná jejich stíhačka, jen poškozený stroj kpt. Arthura Pierceyho. Některé zdroje uvádějí, že MiGy-23 sestřelily během tohoto konfliktu vrtulník [[Aérospatiale SA 330 Puma|Puma]], letadlo [[Atlas Impala|Impala]] a dopravní [[Lockheed C-130 Hercules|C-130 Herkules]]. Po ukončení bojů se všechny zbývající kubánské MiGy-23 vrátily domů a jeden z nich je v současnosti vystavován v [[Havana|havanském]] muzeu jako ''„Angolský veterán“''. | ||
== Verze letounu == | == Verze letounu == | ||
Řádka 22: | Řádka 45: | ||
== Technické údaje (MiG-23 MF/ML) == | == Technické údaje (MiG-23 MF/ML) == | ||
- | [[Soubor:MiG-23 | + | [[Soubor:MiG-23 NTW 1 94.jpg|thumb|230px|Polský MiG-23]] |
*Motor: 1x R-29-300, 120 kN / 1xR-35F-300, 130 kN | *Motor: 1x R-29-300, 120 kN / 1xR-35F-300, 130 kN | ||
*Rozpětí: 7,78 m šíp 16° , 13,97 m šíp 72° | *Rozpětí: 7,78 m šíp 16° , 13,97 m šíp 72° | ||
Řádka 41: | Řádka 64: | ||
*Výzbroj: 1× dvouhlavňový 23 mm [[kanón]] GŠ-23 se 200 náboji pod trupem, 5 závěsníků pro 2000 kg raketové nebo pumové výzbroje nebo přídavnou nádrž (jen na centrálním závěsníku) | *Výzbroj: 1× dvouhlavňový 23 mm [[kanón]] GŠ-23 se 200 náboji pod trupem, 5 závěsníků pro 2000 kg raketové nebo pumové výzbroje nebo přídavnou nádrž (jen na centrálním závěsníku) | ||
+ | == Galerie == | ||
+ | * '''[[:Kategorie:Aircraft MiG-23|Mnoho fotografií – MiG-23]]''' | ||
+ | == YouTube == | ||
+ | {| border="4" width="442" align="left" | ||
+ | | {{#widget:YouTube|id=QElNt2Ie9ck}} | ||
+ | |- align="center" | ||
+ | | '''MiG-23 Flogger<br />One of the BEST fighters in the world''' | ||
+ | |} | ||
+ | {| border="4" width="442" align="right" | ||
+ | | {{#widget:YouTube|id=c9s5G-POQPE}} | ||
+ | |- align="center" | ||
+ | | '''Czechoslovak Mig-23 – Original comunistic document''' | ||
+ | |} | ||
+ | <br style="clear: both;" /> | ||
+ | {| border="4" width="442" align="left" | ||
+ | | {{#widget:YouTube|id=8rz1V6FaYbk}} | ||
+ | |- align="center" | ||
+ | | '''Mig-23 Flogger (Rare Videos)''' | ||
+ | |} | ||
+ | {| border="4" width="442" align="right" | ||
+ | | {{#widget:YouTube|id=sR8MxWS-U7c}} | ||
+ | |- align="center" | ||
+ | | '''2006 New Castle Airshow - MiG-23 Flogger''' | ||
+ | |} | ||
+ | <br style="clear: both;" /> | ||
+ | == Reference == | ||
+ | <references/> | ||
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == | ||
* [http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1498 Palba.cz – MiG 23 a jeho varianty] | * [http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1498 Palba.cz – MiG 23 a jeho varianty] | ||
Řádka 53: | Řádka 103: | ||
[[Kategorie:Sovětská a ruská stíhací letadla]] | [[Kategorie:Sovětská a ruská stíhací letadla]] | ||
[[Kategorie:Letadla MiG]] | [[Kategorie:Letadla MiG]] | ||
+ | [[Kategorie:Video články Multimediaexpo.cz]] |
Aktuální verze z 14. 12. 2021, 11:08
MiG-23 je sovětský proudový stíhací letoun, který je v některých státech užívaný ještě v současné době.
Vývoj
Počátky vzniku MiGu-23 je možné vystopovat už počátkem 60. let 20. století. Tehdy konstrukční kancelář MiG pověřili vývojem stíhačky, která by nahradila MiG-21. První požadavky určovaly použití co největšího počtu dílů z MiGu-21. Prototyp tohoto stroje s označením E-8, se poprvé vznesl 17. dubna 1962, pilotovaný zkušebním pilotem G. K. Mosolovem. Na dvou prototypech stroje E-8 se uskutečnilo množství letů, ale po havárii jednoho z nich byl v září 1962 program ukončen a začalo se s vývojem nového stroje. Za hlavního konstruktéra byl určen G.A. Sedov, přičemž na projekt dohlížel Arťom Mikojan a po jeho smrti R. A. Beljakov. Nový stroj měl dosahovat rychlost do 2 000 km/h a měl být vybaven raketami R-23 středního doletu. Avšak zanedlouho se požadavky zákazníka změnily a byla vydána podmínka, aby byl nový stroj schopen startovat z malých a neupravených vzletových a přistávacích drah. Stejně jako při vývoji MiGu-21 i při návrhu konstrukce MiGu-23 byl zvolen dvojitý postup, zatímco prototypy, které z tohoto vývoje vzešly, měly být podrobeny srovnávacím letovým zkouškám. Model 23-01, známý také jako MiG-23PD „Faithless“, se vyznačoval delta křídlem a neobvyklou instalací jednoho hlavního a dvou zdvihových motorů, které mu umožňovaly zkrácení vzletové dráhy. Během zkušebních letů byl pilotovaný Piotrem Ostapenkem.
Druhý stroj, model 23-11 měl místo tří motorů jen jeden a na dosažení potřebných vlastností STOL, které byly hlavní požadavky kladené na nový stroj, měl křídlo s měnitelnou geometrií. Během letových zkoušek ho pilotoval Alexander Fedotov a poprvé se s ním vznesl 10. června 1967. Oba stroje byly na veřejnosti poprvé představeno na letišti Domodědovo v roce 1967 během letecké show. Zatímco pro model 23-01 to byl konec kariéry, pro model 23-11 jen její začátek. Byl vybrán do sériové výroby pod názvem MiG-23S (Flogger-A) a pod tímto označením poprvé vzlétl v květnu 1969. Avšak bylo postaveno jen 50 ks této verze, než se v roce 1970 začala vyrábět vylepšená verze MiG-23M (Flogger-B).
Speciálně pro nový MiG-23 bylo navrženo nové ovládání zbraňových systémů S-23. To zajišťovalo detekci a odpálení řízených střel mimo přímou viditelnost. MiG-23 byl navržen jako hornoplošník s měnitelnou geometrií křídla. Křídlo může být nastaveno do tří poloh: 16°, 45° a 72°. Pod trupem je stabilizační kýl, který je při pobytu letadla na zemi sklopený na pravou stranu pod úhlem 95°. Podvozek je uzpůsoben ke startu z nezpevněných a neupravených drah. Při konstrukci trupu byly ve velkém množství použity ocelové slitiny.
Sériová výroba nového jednomístného MiGu probíhala v moskevském závodě „Znamja Truda“ a jeho dvoumístná verze MiG-23UB byla vyráběna v Irkutsku. Celkem bylo vyrobeno 5 047 strojů, z toho 4 278 ks v závodě „Znamja Trudy“ a 768 ks v Irkutsku. Sériová výroba byla ukončena v roce 1985.[1] MiG-23 znamenal radikální odklon od předešlých návrhů konstrukční kanceláře MiG. Namísto charakteristického nasávacího otvoru v ose letadla byly zvoleny boční nasávací otvory. To uvolnilo místo pro instalaci rozměrného radaru Safír-23. Použití křídla s měnitelnou geometrií znamenalo vynikající letové vlastnosti při vysokých rychlostech a snadnou ovladatelnost při nízkých rychlostech. Další vývoj vyústil do specializovaných bojových a přepadových verzí.
Operační nasazení
Afghánistán
V roce 1979 začala sovětská intervence v Afghánistánu. Mezi letadly, které SSSR vyslal byly i MiGy-23. Byly umístěny na leteckých základnách v Kábulu a Bagramu. Kromě své prvotní úlohy, kterou byla ochrana před možným zásahem pákistánských vzdušných sil, byly MiGy-23MLD hojně používané k útokům na pozemní cíle. Ztráty ze strany nepřátelských protiletadlových řízených střel byly minimální, díky vysokému tahu motoru MiGu-23, který mu umožňoval okamžitě po startu prudce stoupat a uniknout tak z dostřelu těchto raket. Úspěšnému nasazení MiGu-23 napomáhaly i skvělé vzletové a přistávací vlastnosti, které mu dávala měnitelná geometrie křídel. Ve vzdušných bojích sestřelily sovětské MiGy-23MLD pákistánskou F-16A, přičemž pákistánským pilotům se podařilo zničit 2 MiGy-23 patřící afghánským vzdušným silám.
Irácko-íránská válka
Irák aktivně nasazoval stíhačky MiG-23MF a MiG-23MS v letech 1980–1988 ve válce s Íránem. Jejich hlavním úkolem bylo vybojování nadvlády ve vzduchu, ničení íránských letadel a útoky na pozemní cíle. Údaje o ztrátách a vítězstvích iráckých MiGů jsou málo známé. Podle některých zdrojů irácký MiG-23 poškodil dne 21. dubna 1981 íránský F-14 Tomcat palbou z palubního kanónu. Další úspěchy dosáhl MiG-23ML 11. srpna 1984 a 17. ledna 1987, kdy sestřelil další stroje F-14.[2]
Angola
Dalším dějištěm válečných událostí, do kterých se MiG-23 zapojil, byla Angola. Vládní vojska tam v té době bojovali s rebely z organizace UNITA, jejichž nekrytě podporovala i Jihoafrická republika. Na pomoc vládním vojskům přišli v roce 1985 Kubánci, i s přibližně 50 ks MiGu-23ML a MiGu-23UB, které pilotovali kubánští dobrovolníci. Jejich hlavním úkolem byla ochrana životně důležitých oblastí země a zejména hlavního města. Po eskalaci konfliktu v roce 1987 byly však MiGy-23 přemístěny na jih. Jedna z eskader se usídlila na letišti Namibe, přibližně 170 km od hranic s Namibií. V té době se na jihu uskutečnilo několik soubojů mezi kubánskými MiGy-23 a jihoafrickými stíhačkami Mirage F1, které skončily sestřelením tří MiGů-23MF. Avšak zanedlouho pocítili první ztráty i jihoafrické stíhačky. Začátkem roku 1987 byl nad územím severní Namibie sestřelen Mirage F-11AZ. O několik měsíců se scénář opakoval, přičemž pilotovi Mirage se podařilo proletět hranici a tam se katapultovat, ale letadlo bylo zničeno.
Angolským vzdušným silám se nakonec s kubánskou pomocí podařilo vybojovat nadvládu ve vzduchu. Jeden z nemnoha vzdušných soubojů se odehrál i koncem září 1987. Tehdy 2 kubánské MiGy-23 vzlétly na průzkum počasí. Vedoucím dvojice byl mjr. Alberto Ley Rivas a kryl ho poručík Chao Gondin. Po vystoupání do výšky jim bylo pozemním řídícím střediskem oznámeno, že se ve vzduchu nacházejí 2 rychle letící cíle neznámého původu a navedli je na potkávací kurz. Zanedlouho se jim cíle objevily i na obrazovkách palubních radarů. Rivas přikázal druhému pilotovi zaujmout polohu za narušiteli, protože čelní odpal rakety R-23R v dané rychlosti nebyl možný. Brzy piloti MiGů poznali své protivníky – šlo o jihoafrické stíhačky Mirage F1. Major Rivas odpálil ze vzdálenosti 800 m raketu R-60 a zničil jeden Mirage F-1. Na druhý Mirage F-1 byly odpáleny 2 rakety R-60, ale jen jedna z nich ho částečně poškodila.[3] Podařilo se mu však z boje uniknout, ale jeho pilot byl při přistávání vážně poraněn, když zjistil že mu selhala hydraulika a rozhodl se katapultovat v malé výšce. V důsledku toho utrpěl vážná poranění páteře.[4] Tyto ztráty však jihoafrické letectvo nepřiznává. V popisu událostí z toho dne Jihoafričané uvádějí, že sestřelena nebyla žádná jejich stíhačka, jen poškozený stroj kpt. Arthura Pierceyho. Některé zdroje uvádějí, že MiGy-23 sestřelily během tohoto konfliktu vrtulník Puma, letadlo Impala a dopravní C-130 Herkules. Po ukončení bojů se všechny zbývající kubánské MiGy-23 vrátily domů a jeden z nich je v současnosti vystavován v havanském muzeu jako „Angolský veterán“.
Verze letounu
- MiG-23 S Flogger A – první sériová verze vyráběná od roku 1969 do roku 1970 v počtu 50 ks.
- MiG-23 SM Flogger A – verze S vybavená čtyřmi zbraňovými pylony.
- MiG-23 M Flogger B – verze s novým motorem Tumanskij R-27 o tahu 120 kN
- MiG-23 MF Flogger B – exportní varianta verze M určená pro členské země Varšavské smlouvy, Kubu a Angolu. V ČSSR sloužila od 24.srpna 1978
- MiG-23 MS Flogger E – exportní verze do ostatních zemí
- MiG-23 ML Flogger G – verze z roku 1976 byla vybavena novým motorem R-35-300 o tahu 130 kN. Snížila se hmotnost letounu, rozšířený výzbroj.
- MiG-23 P(MLA) Flogger G – záchytný stíhač z roku 1977. Od verze M se lišil pouze elektronikou. Vyráběl se pouze pro potřeby protivzdušné obrany SSSR.
- MiG-23 MLD Flogger K – modifikace verze P - záchytný stíhač se zlepšenou manévrovatelností.
- MiG-23 UB – dvoumístná verze odvozená od MiG-23 MF určená pro výcvik, plně bojeschopná.
- MiG-23 B/BN/BK/BM Flogger F/H – útočná verze letounu bez palubního radiolokátoru.
Ostatní uživatelé
- Angola, Československo, Súdán, Lybie, Alžírsko, Maďarsko, Vietnam, Indie, Severní Korea, Jižní Jemen, NDR , Egypt, Čína, Sýrie, Etiopie, Finsko, Írák, Kuba, Afghánistán, Polsko, Bulharsko, Rumunsko
Technické údaje (MiG-23 MF/ML)
- Motor: 1x R-29-300, 120 kN / 1xR-35F-300, 130 kN
- Rozpětí: 7,78 m šíp 16° , 13,97 m šíp 72°
- Délka: 17,1 m
- Výška: 4,8 m
- Hmotnost prázdného stroje: 10 845 kg
- Max. vzletová hmotnost: 18 250 kg/ 17 800 kg
- Max. rychlost: 1 350 km/hod / 0 m, 2500 km/h (2,35 M) / 12 500 m
- Min. rychlost: 260 km/hod
- Vzletová rychlost: 300 km/hod
- Dostup: 18 300 m
- Stoupavost: 230 m/s
- Max. dolet: 2 550 km
- Dolet s maximální zátěží: 960 km
- Vzletová dráha: 850 m
- Přistávací dráha: 880 m
- Max. přetížení: 8,5 g
- Výzbroj: 1× dvouhlavňový 23 mm kanón GŠ-23 se 200 náboji pod trupem, 5 závěsníků pro 2000 kg raketové nebo pumové výzbroje nebo přídavnou nádrž (jen na centrálním závěsníku)
Galerie
YouTube
MiG-23 Flogger One of the BEST fighters in the world |
Czechoslovak Mig-23 – Original comunistic document |
Mig-23 Flogger (Rare Videos) |
2006 New Castle Airshow - MiG-23 Flogger |
Reference
- ↑ Http://www.aviaport.ru/directory/aviation/mig23/
- ↑ http://www.ejection-history.org.uk/Country-By-Country/Iran_F-14_.htm
- ↑ Http://www.airwar.ru/history/locwar/lamerica/cuba23/cuba23.html
- ↑ http://www.airwar.ru/history/locwar/lamerica/cuba23/cuba23.html
Externí odkazy
- Palba.cz – MiG 23 a jeho varianty
- Palba.cz – MiG 27 a jeho varianty
- FAS.org – MiG-23 (anglicky)
- GlobalSecurity.org – MiG-23 FLOGGER (anglicky)
- GlobalAircraft.org – MiG-23 Flogger (anglicky)
- Airwar.ru - МиГ-23 против F-15 и F-16 (rusky)
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |