Sikorsky CH-37 Mojave
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Výrazné vylepšení) |
||
Řádka 2: | Řádka 2: | ||
|název = CH-37 Mojave | |název = CH-37 Mojave | ||
|typ = [[vrtulník]] | |typ = [[vrtulník]] | ||
- | |výrobce = | + | |výrobce = Sikorsky Aircraft Corporation |
- | |image = | + | |image = [[Soubor:Sikorsky S-56 with downed CH-21.jpg|250px]] |
- | |text = | + | |text = CH-37 vyzvedává vrtulník Piasecki H-21 |
|konstruktér = | |konstruktér = | ||
|první let = [[1953 v letectví|1953]] | |první let = [[1953 v letectví|1953]] | ||
Řádka 11: | Řádka 11: | ||
|výroba = | |výroba = | ||
|vyrobeno kusů = 154 | |vyrobeno kusů = 154 | ||
- | |varianty = transportní, radiolokační | + | |varianty = transportní, radiolokační |
|hlavní uživatel = [[Spojené státy americké|USA]] (US Army, USMC) | |hlavní uživatel = [[Spojené státy americké|USA]] (US Army, USMC) | ||
|více uživatelů = | |více uživatelů = | ||
Řádka 18: | Řádka 18: | ||
== Vznik == | == Vznik == | ||
- | Těžký nákladní vztulník Mojave(jméno indiánského kmene) vznikl kvůlu požadavku [[Námořní pěchota Spojených států| | + | Těžký nákladní vztulník Mojave (jméno indiánského kmene) vznikl kvůlu požadavku [[Námořní pěchota Spojených států amerických|USMC]] na těžký transportní vrtulník schopný unést až 26 vyzbrojených vojáků nebo dva až tři lehké terení automobily. |
== Konstrukce == | == Konstrukce == | ||
+ | [[Soubor:HR2S Marines debarking NAN11-57.jpg|thumb|200px|CH-37B vysazuje námořní pěchotu.]] | ||
+ | [[Soubor:HR2S-1W NAN3-57 1-57.jpg|thumb|200px|Radiolokační verze HR2S-1W]] | ||
Celokovový vrtulník CH-37 byl netradiční svým uspořádáním, pro maximální využití prostoru. Pohoné jednotky 2 pístové, dvojhvězdicové, vzduchem chlazené, osmiválcové [[motor]]y Pratt & Whitney R-2800-54 "Double Wasp" s výkonem 2100 koní (1566 kW), byli umístěny na pylonech po stranách trupu. POmocí vyosených reduktorů a kardanových hřídelí byl kroutící moment přenášen na hlavní reduktor v trupu, který poháněl pětilistý nosný rotor a vyrovnávací čtyřlistou vrtuli. | Celokovový vrtulník CH-37 byl netradiční svým uspořádáním, pro maximální využití prostoru. Pohoné jednotky 2 pístové, dvojhvězdicové, vzduchem chlazené, osmiválcové [[motor]]y Pratt & Whitney R-2800-54 "Double Wasp" s výkonem 2100 koní (1566 kW), byli umístěny na pylonech po stranách trupu. POmocí vyosených reduktorů a kardanových hřídelí byl kroutící moment přenášen na hlavní reduktor v trupu, který poháněl pětilistý nosný rotor a vyrovnávací čtyřlistou vrtuli. | ||
- | |||
Palivo bylo uloženo ve vnitřních nádržích, v pomocných pylonech [[motor]]ových gondol. Později byla přidána úprava na nesení přídavných nádrží o 1136 litrech díky nimž se dolet zvětšil o 1/3. Spodní část motorových gondol sloužila pro uchycení zatahovacího, polozapuštěného podvozku. Hlavní podvozkové nohy byly opatřeny dvojmontáží a zatahovaly se hydraulicky dozadu. Zadní ostruhové kolečko se nezatahovalo. Zvolené uspořádán umožnilo plně využít nákladový prostor, který byl v té době největší - 37,5 m<sup>3</sup>. Pronástup a výstup výsadku a vjezd vozidel byla v přídi velká dvoukřídlá do stran rozevíratelná vrata. Na pravé straně nákladového prostoru byly, podle verze posuvná nebo otevíratelná vrata. | Palivo bylo uloženo ve vnitřních nádržích, v pomocných pylonech [[motor]]ových gondol. Později byla přidána úprava na nesení přídavných nádrží o 1136 litrech díky nimž se dolet zvětšil o 1/3. Spodní část motorových gondol sloužila pro uchycení zatahovacího, polozapuštěného podvozku. Hlavní podvozkové nohy byly opatřeny dvojmontáží a zatahovaly se hydraulicky dozadu. Zadní ostruhové kolečko se nezatahovalo. Zvolené uspořádán umožnilo plně využít nákladový prostor, který byl v té době největší - 37,5 m<sup>3</sup>. Pronástup a výstup výsadku a vjezd vozidel byla v přídi velká dvoukřídlá do stran rozevíratelná vrata. Na pravé straně nákladového prostoru byly, podle verze posuvná nebo otevíratelná vrata. | ||
- | |||
Pro snadnější manipulaci s nákladem byl vrtulník vybaven navijákem o tažné síle 950 kg a kolejnicemi na stropě nákl. prostoru. V nemočniční úpravě byl schopen přepravit až 24 ležících pacientů. Zesílená spodní část trupu dovolovala nést v podvěsu břemena až do hmotnosti 4500 kg, včetně lehkých tanků a letadel. | Pro snadnější manipulaci s nákladem byl vrtulník vybaven navijákem o tažné síle 950 kg a kolejnicemi na stropě nákl. prostoru. V nemočniční úpravě byl schopen přepravit až 24 ležících pacientů. Zesílená spodní část trupu dovolovala nést v podvěsu břemena až do hmotnosti 4500 kg, včetně lehkých tanků a letadel. | ||
Posádka byla dvojčlená a seděla v patře v přídi stroje. Do kokpitu se nastupovalo přes nákladový prostor. Třetím členem posádky byl palubní operátor. | Posádka byla dvojčlená a seděla v patře v přídi stroje. Do kokpitu se nastupovalo přes nákladový prostor. Třetím členem posádky byl palubní operátor. | ||
- | |||
== Verze vrtulníku == | == Verze vrtulníku == | ||
- | *'''XHR2S-1''' | + | *'''XHR2S-1''' – prototyp pro [[Námořní pěchota Spojených států amerických|USMC]], postaveny 4 ks. |
- | *'''HR2S-1W''' | + | *'''HR2S-1W''' – Radiolokační verze zkoušená námořnictvem ([[Námořnictvo Spojených států amerických|US Navy]]). |
- | *'''YH-37''' | + | *'''YH-37''' – prototyp HR2S-1 testovaný [[US Army]]. |
- | *'''CH-37A Mojave''' | + | *'''CH-37A Mojave''' – Vojenská transportní verze stroje HR2S pro US Army, postaveno 94 strojů. |
- | *'''CH-37B Mojave''' | + | *'''CH-37B Mojave''' – Modernizovaná verze H-37(CH-37A) s upravenými dveřmy a automatickou stabilizací. |
- | *'''Sikorsky S-56''' | + | *'''Sikorsky S-56''' – tovární(civilní) označení vrtulníku CH-37 |
- | *'''Sikorsky S-60''' | + | *'''Sikorsky S-60''' – prototyp vrtulníku [[CH-54 Tarhe]] „létající jeřáb“z roku 1959, havaroval 1961. |
==Uživatelé== | ==Uživatelé== | ||
- | * Německo, USA ([[US Army]], [[USMC]]) | + | * Německo, USA ([[US Army]], [[Námořní pěchota Spojených států amerických|USMC]]) |
== Hlavní technické údaje == | == Hlavní technické údaje == | ||
Řádka 50: | Řádka 49: | ||
* '''Délka trupu:''' 19,58 m | * '''Délka trupu:''' 19,58 m | ||
* '''Výška:''' 6,71 m | * '''Výška:''' 6,71 m | ||
- | * '''Hmotnost prázdného vrtulníku:''' | + | * '''Hmotnost prázdného vrtulníku:''' 9 730 kg |
- | * '''Vzletová hmotnost:''' | + | * '''Vzletová hmotnost:''' 13 608 kg |
* '''Pohonné jednotky:''' 2× Pratt & Whitney R-2800-54 "Double Wasp" s výkonem 2100 koní (1566 kW) | * '''Pohonné jednotky:''' 2× Pratt & Whitney R-2800-54 "Double Wasp" s výkonem 2100 koní (1566 kW) | ||
- | * '''Výkon pohonné jednotky:''' | + | * '''Výkon pohonné jednotky:''' 3 925 k |
=== Výkony === | === Výkony === | ||
Řádka 59: | Řádka 58: | ||
* '''Cestovní rychlost:''' 190 km/h | * '''Cestovní rychlost:''' 190 km/h | ||
* '''Stoupavost:''' 12,7 m/s | * '''Stoupavost:''' 12,7 m/s | ||
- | * '''Dostup:''' | + | * '''Dostup:''' 5 265 m |
* '''Dolet:''' 390 km | * '''Dolet:''' 390 km | ||
+ | == Externí odkazy == | ||
+ | * [http://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/h-37.htm Information and Specs on the H-37 (anglicky)] | ||
- | {{Vojenské letouny amerického námořnictva po roce 1945}}{{Článek z Wikipedie}} | + | |
+ | {{Commonscat|Sikorsky CH-37 Mojave}}{{Vojenské letouny amerického námořnictva po roce 1945}}{{Článek z Wikipedie}} | ||
[[Kategorie:Vrtulníky]] | [[Kategorie:Vrtulníky]] | ||
[[Kategorie:Letadla Sikorsky|CH-37 Mojave]] | [[Kategorie:Letadla Sikorsky|CH-37 Mojave]] |
Aktuální verze z 10. 8. 2014, 20:20
CH-37 Mojave | ||
CH-37 vyzvedává vrtulník Piasecki H-21 | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | vrtulník | |
Výrobce | Sikorsky Aircraft Corporation | |
Konstruktér | ||
První let | 1953 | |
Zařazen | 1956 | |
Vyřazen | konec 60. let | |
Výroba | ||
Vyrobeno | 154 | |
Varianty | transportní, radiolokační | |
Uživatel | USA (US Army, USMC) | |
Sikorsky CH-37 Mojave je vojenská verze vrtulníku Sikorsky S-56, je to americký těžký transportní vrtulník, který byl používán během 50. a 60. let 20. století.
Obsah |
Vznik
Těžký nákladní vztulník Mojave (jméno indiánského kmene) vznikl kvůlu požadavku USMC na těžký transportní vrtulník schopný unést až 26 vyzbrojených vojáků nebo dva až tři lehké terení automobily.
Konstrukce
Celokovový vrtulník CH-37 byl netradiční svým uspořádáním, pro maximální využití prostoru. Pohoné jednotky 2 pístové, dvojhvězdicové, vzduchem chlazené, osmiválcové motory Pratt & Whitney R-2800-54 "Double Wasp" s výkonem 2100 koní (1566 kW), byli umístěny na pylonech po stranách trupu. POmocí vyosených reduktorů a kardanových hřídelí byl kroutící moment přenášen na hlavní reduktor v trupu, který poháněl pětilistý nosný rotor a vyrovnávací čtyřlistou vrtuli.
Palivo bylo uloženo ve vnitřních nádržích, v pomocných pylonech motorových gondol. Později byla přidána úprava na nesení přídavných nádrží o 1136 litrech díky nimž se dolet zvětšil o 1/3. Spodní část motorových gondol sloužila pro uchycení zatahovacího, polozapuštěného podvozku. Hlavní podvozkové nohy byly opatřeny dvojmontáží a zatahovaly se hydraulicky dozadu. Zadní ostruhové kolečko se nezatahovalo. Zvolené uspořádán umožnilo plně využít nákladový prostor, který byl v té době největší - 37,5 m3. Pronástup a výstup výsadku a vjezd vozidel byla v přídi velká dvoukřídlá do stran rozevíratelná vrata. Na pravé straně nákladového prostoru byly, podle verze posuvná nebo otevíratelná vrata.
Pro snadnější manipulaci s nákladem byl vrtulník vybaven navijákem o tažné síle 950 kg a kolejnicemi na stropě nákl. prostoru. V nemočniční úpravě byl schopen přepravit až 24 ležících pacientů. Zesílená spodní část trupu dovolovala nést v podvěsu břemena až do hmotnosti 4500 kg, včetně lehkých tanků a letadel.
Posádka byla dvojčlená a seděla v patře v přídi stroje. Do kokpitu se nastupovalo přes nákladový prostor. Třetím členem posádky byl palubní operátor.
Verze vrtulníku
- XHR2S-1 – prototyp pro USMC, postaveny 4 ks.
- HR2S-1W – Radiolokační verze zkoušená námořnictvem (US Navy).
- YH-37 – prototyp HR2S-1 testovaný US Army.
- CH-37A Mojave – Vojenská transportní verze stroje HR2S pro US Army, postaveno 94 strojů.
- CH-37B Mojave – Modernizovaná verze H-37(CH-37A) s upravenými dveřmy a automatickou stabilizací.
- Sikorsky S-56 – tovární(civilní) označení vrtulníku CH-37
- Sikorsky S-60 – prototyp vrtulníku CH-54 Tarhe „létající jeřáb“z roku 1959, havaroval 1961.
Uživatelé
Hlavní technické údaje
- Posádka: 3
- Průměr vrtule: 21,95 m
- Délka: 26,8 m
- Délka trupu: 19,58 m
- Výška: 6,71 m
- Hmotnost prázdného vrtulníku: 9 730 kg
- Vzletová hmotnost: 13 608 kg
- Pohonné jednotky: 2× Pratt & Whitney R-2800-54 "Double Wasp" s výkonem 2100 koní (1566 kW)
- Výkon pohonné jednotky: 3 925 k
Výkony
- Maximální rychlost: 211 km/h
- Cestovní rychlost: 190 km/h
- Stoupavost: 12,7 m/s
- Dostup: 5 265 m
- Dolet: 390 km
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |