Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Nadzvukový letoun
Z Multimediaexpo.cz
m (Nahrazení textu) |
(++) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | [[Soubor:Tu-144_Concorde.jpg|thumb|Náčrtky nadzvukových letounů [[Tu-144]] a [[Concorde]].]] | + | [[Soubor:Tu-144_Concorde.jpg|thumb|240px|Náčrtky nadzvukových letounů [[Tupolev Tu-144|Tu-144]] a [[Concorde]].]] |
Pojem '''nadzvukový letoun''' označuje takový [[letoun]], jehož maximální rychlost '''překračuje''' [[rychlost zvuku]] ve [[vzduch]]u. | Pojem '''nadzvukový letoun''' označuje takový [[letoun]], jehož maximální rychlost '''překračuje''' [[rychlost zvuku]] ve [[vzduch]]u. | ||
- | Příkladem takovéhoto [[stroj]]e je dopravní letoun [[Concorde]] a část současných bojových letounů. Z bojových letounů používaných v [[Armáda České republiky|AČR]] lze jmenovat třeba [[JAS-39 Gripen]]. Prvním letadlem, které překročilo rychlost zvuku, byl [[Bell X-1]]. Stalo se tak [[14. říjen|14. října]] [[1947]] a pilotem byl [[Chuck Yeager]]. | + | Příkladem takovéhoto [[stroj]]e je dopravní letoun [[Concorde]] a část současných bojových letounů. Z bojových letounů používaných v [[Armáda České republiky|AČR]] lze jmenovat třeba [[JAS-39 Gripen]]. Prvním letadlem, které překročilo rychlost zvuku, byl [[Bell X-1]]. Stalo se tak [[14. říjen|14. října]] [[1947]] a pilotem byl [[Chuck Yeager]]. |
+ | |||
Pro označení rychlostí a jevů v nadzvukové oblasti se často používa cizí slovo ''supersonický'', na rozdíl od ''transsonické'' oblasti v okolí rychlosti zvuku a ''subsonické'' oblasti při rychlostech podzvukových. Obecně mají letouny v transsonické oblasti určité problémy a pro překročení rychlosti zvuku bývají obvykle předepsány speciální postupy. Je to proto, že části letounů, v závislosti na jejich tvaru, jsou obtékány ještě podzvukovou, zatímco v jiných místech už nadzvukovou rychlostí. Protože s přechodem do supersonické oblasti dochází v příslušném místě ke skokové změně některých paramertů (například u křídla poměru odpor/vztlak), objevuje se v důsledku toho neobvyklé mechanické namáhání konstrukce letounu, doprovázené potížemi s řiditelností. | Pro označení rychlostí a jevů v nadzvukové oblasti se často používa cizí slovo ''supersonický'', na rozdíl od ''transsonické'' oblasti v okolí rychlosti zvuku a ''subsonické'' oblasti při rychlostech podzvukových. Obecně mají letouny v transsonické oblasti určité problémy a pro překročení rychlosti zvuku bývají obvykle předepsány speciální postupy. Je to proto, že části letounů, v závislosti na jejich tvaru, jsou obtékány ještě podzvukovou, zatímco v jiných místech už nadzvukovou rychlostí. Protože s přechodem do supersonické oblasti dochází v příslušném místě ke skokové změně některých paramertů (například u křídla poměru odpor/vztlak), objevuje se v důsledku toho neobvyklé mechanické namáhání konstrukce letounu, doprovázené potížemi s řiditelností. | ||
Letoun, který není schopen se pohybovat rychlostí vyšší, než je rychlost zvuku, se nazývá [[podzvukový letoun]]. | Letoun, který není schopen se pohybovat rychlostí vyšší, než je rychlost zvuku, se nazývá [[podzvukový letoun]]. | ||
== Některé další nadzvukové letouny == | == Některé další nadzvukové letouny == | ||
- | * [[Tu-244 | + | * [[Tupolev Tu-244|Tu-244]] |
- | + | ||
* [[Boeing 2707]] | * [[Boeing 2707]] | ||
* [[Lockheed L-2000]] | * [[Lockheed L-2000]] | ||
Řádka 15: | Řádka 15: | ||
- | |||
{{Článek z Wikipedie}} | {{Článek z Wikipedie}} | ||
+ | [[Kategorie:Letectví]] |
Aktuální verze z 5. 1. 2024, 12:56
Pojem nadzvukový letoun označuje takový letoun, jehož maximální rychlost překračuje rychlost zvuku ve vzduchu. Příkladem takovéhoto stroje je dopravní letoun Concorde a část současných bojových letounů. Z bojových letounů používaných v AČR lze jmenovat třeba JAS-39 Gripen. Prvním letadlem, které překročilo rychlost zvuku, byl Bell X-1. Stalo se tak 14. října 1947 a pilotem byl Chuck Yeager.
Pro označení rychlostí a jevů v nadzvukové oblasti se často používa cizí slovo supersonický, na rozdíl od transsonické oblasti v okolí rychlosti zvuku a subsonické oblasti při rychlostech podzvukových. Obecně mají letouny v transsonické oblasti určité problémy a pro překročení rychlosti zvuku bývají obvykle předepsány speciální postupy. Je to proto, že části letounů, v závislosti na jejich tvaru, jsou obtékány ještě podzvukovou, zatímco v jiných místech už nadzvukovou rychlostí. Protože s přechodem do supersonické oblasti dochází v příslušném místě ke skokové změně některých paramertů (například u křídla poměru odpor/vztlak), objevuje se v důsledku toho neobvyklé mechanické namáhání konstrukce letounu, doprovázené potížemi s řiditelností. Letoun, který není schopen se pohybovat rychlostí vyšší, než je rychlost zvuku, se nazývá podzvukový letoun.
Některé další nadzvukové letouny
Související články
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |