Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Schwerer Panzerspähwagen
Z Multimediaexpo.cz
(+ Aktualizace) |
(++) |
||
Řádka 7: | Řádka 7: | ||
== 6-kolé== | == 6-kolé== | ||
Všechy 6-kolé verze se vyráběly mezi lety [[1932]] až [[1937]]. Označení '''SdKfz''' znamená ''Sonderkraftfarhzeug'' (vozidlo pro speciální účely). | Všechy 6-kolé verze se vyráběly mezi lety [[1932]] až [[1937]]. Označení '''SdKfz''' znamená ''Sonderkraftfarhzeug'' (vozidlo pro speciální účely). | ||
- | |||
===SdKfz. 231=== | ===SdKfz. 231=== | ||
- | První z německých obrněných vozidel mělo základ na podvozku 6x4 z náklaďáku. SdKfz 231 byl vyzbrojen [[kanón]]em [[2 cm KwK 30|2 cm KwK 30 L/55]] a kulometem [[MG-13|Maschinengewehr 13]]. V zadu mělo druhého řidiče a tak mohlo být řízeno relativně snadno jak dopředu tak nazpátek. Do služby nastoupilo roku [[1932]] a nahrazeno bylo roku [[1937]], kdy je německá armáda nahrazovala 8-kolými. Ačkoliv už byly nahrazovány, tak se ještě používaly v průzkumných jednotkách během [[invaze do Polska]] a v [[Bitva o Francii|bitvě o Francii]], poté byly staženy a zařazeny jako cvičné. Posádka se skládala z velitele, střelce, řidiče a obsluhy rádia (zadní řidič). | + | První z německých obrněných vozidel mělo základ na podvozku 6x4 z náklaďáku. SdKfz 231 byl vyzbrojen [[kanón]]em [[2 cm KwK 30|2 cm KwK 30 L/55]] a kulometem [[MG-13|Maschinengewehr 13]]. V zadu mělo druhého řidiče a tak mohlo být řízeno relativně snadno jak dopředu tak nazpátek. Do služby nastoupilo roku [[1932]] a nahrazeno bylo roku [[1937]], kdy je německá armáda nahrazovala 8-kolými. Ačkoliv už byly nahrazovány, tak se ještě používaly v průzkumných jednotkách během [[invaze do Polska]] a v [[Bitva o Francii|bitvě o Francii]], poté byly staženy a zařazeny jako cvičné. Posádka se skládala z velitele, střelce, řidiče a obsluhy rádia (zadní řidič). |
===SdKfz. 232=== | ===SdKfz. 232=== | ||
Řádka 25: | Řádka 24: | ||
The SdKfz. 232 (8-kolé) bylo vyráběno od roku [[1938]]. | The SdKfz. 232 (8-kolé) bylo vyráběno od roku [[1938]]. | ||
- | Výroba 8-kolých SdKfz. 232 byla zastavena roku [[1943]] a nahrazena vozy SdKfz. 234/2 "Puma". SdKfz 232 ze služby staženy nebyly; mnoho starých vozů bylo vybaveno zvláštním radiovým vybavením, kdy dostaly novější anténu místo té co vypadla jako "kostra postele". Tyto vozy jsou obvykle uváděny jako SdKfz. 232 (Fu) (8-rad) (Fu; Funkapparat; radio, Rad;kolo). Vyzbrojeny byly kanonem [[2 cm KwK 30|2 cm KwK 30 L/55]], který měl počateční rychlost střely 899 m/s; vozy 232 také přepravovaly kulomet [[MG 34]]. | + | Výroba 8-kolých SdKfz. 232 byla zastavena roku [[1943]] a nahrazena vozy SdKfz. 234/2 "Puma". SdKfz 232 ze služby staženy nebyly; mnoho starých vozů bylo vybaveno zvláštním radiovým vybavením, kdy dostaly novější anténu místo té co vypadla jako "kostra postele". Tyto vozy jsou obvykle uváděny jako SdKfz. 232 (Fu) (8-rad) (Fu; Funkapparat; radio, Rad;kolo). Vyzbrojeny byly kanonem [[2 cm KwK 30|2 cm KwK 30 L/55]], který měl počateční rychlost střely 899 m/s; vozy 232 také přepravovaly kulomet [[Kulomet MG 34|MG 34]]. |
=== SdKfz. 233 "Stummel" === | === SdKfz. 233 "Stummel" === | ||
Řádka 31: | Řádka 30: | ||
=== SdKfz. 263 === | === SdKfz. 263 === | ||
- | 8-kolá verze s pevnou nástavbou a jedním kulometem [[MG 34]], ráže [[7,92x57 mm|7,92 mm]]. Šlo o zvlástní radiový vůz s anténou jako kostra postele. Založen byl na sériích SdKfz. 232/3. | + | 8-kolá verze s pevnou nástavbou a jedním kulometem [[Kulomet MG 34|MG 34]], ráže [[7,92x57 mm|7,92 mm]]. Šlo o zvlástní radiový vůz s anténou jako kostra postele. Založen byl na sériích SdKfz. 232/3. |
[[File:Munster SdKfz234 4 side (dark1).jpg|thumb|220px|Sd.Kfz. 234/4]] | [[File:Munster SdKfz234 4 side (dark1).jpg|thumb|220px|Sd.Kfz. 234/4]] | ||
Řádka 38: | Řádka 37: | ||
==== SdKfz. 234/1 ==== | ==== SdKfz. 234/1 ==== | ||
- | SdKfz. 234/1 byl vybaven kanonem [[2 cm KwK 38|2 cm KwK 38 L/55]] a spřaženým kulometem [[MG 34]] ráže [[7,92x57 mm|7,92 mm]] v otočné, šestiboké otevřené věži (proti granátům byla věž chráněna sítí). | + | SdKfz. 234/1 byl vybaven kanonem [[2 cm KwK 38|2 cm KwK 38 L/55]] a spřaženým kulometem [[Kulomet MG 34|MG 34]] ráže [[7,92x57 mm|7,92 mm]] v otočné, šestiboké otevřené věži (proti granátům byla věž chráněna sítí). |
==== SdKfz. 234/2 "Puma" ==== | ==== SdKfz. 234/2 "Puma" ==== | ||
Řádka 70: | Řádka 69: | ||
- | {{Článek z Wikipedie}} | + | {{Commonscat|Schwerer Panzerspähwagen}}{{Německá vozidla za druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}} |
[[Kategorie:Obrněné automobily]] | [[Kategorie:Obrněné automobily]] | ||
[[Kategorie:Německé obrněné automobily]] | [[Kategorie:Německé obrněné automobily]] | ||
[[Kategorie:Video články Multimediaexpo.cz]] | [[Kategorie:Video články Multimediaexpo.cz]] |
Aktuální verze z 8. 7. 2023, 10:05
Označení Schwerer Panzerspähwagen (těžké obrněné vozidlo) zahrnuje 6 a 8-kolá obrněná vozidla Třetí říše, používaná během druhé světové války.
V německé armádě byly obrněné vozy používány pro důležitou průzkumnou roli, kdy byly vysílány před tankové jednotky a zjištovali údaje o nepříteli.
Obsah |
6-kolé
Všechy 6-kolé verze se vyráběly mezi lety 1932 až 1937. Označení SdKfz znamená Sonderkraftfarhzeug (vozidlo pro speciální účely).
SdKfz. 231
První z německých obrněných vozidel mělo základ na podvozku 6x4 z náklaďáku. SdKfz 231 byl vyzbrojen kanónem 2 cm KwK 30 L/55 a kulometem Maschinengewehr 13. V zadu mělo druhého řidiče a tak mohlo být řízeno relativně snadno jak dopředu tak nazpátek. Do služby nastoupilo roku 1932 a nahrazeno bylo roku 1937, kdy je německá armáda nahrazovala 8-kolými. Ačkoliv už byly nahrazovány, tak se ještě používaly v průzkumných jednotkách během invaze do Polska a v bitvě o Francii, poté byly staženy a zařazeny jako cvičné. Posádka se skládala z velitele, střelce, řidiče a obsluhy rádia (zadní řidič).
SdKfz. 232
Tato verze přepravovala rádio Fu. Ger.11 SE 100 středního dosahu a Fu. Spr. Ger. "a" krátkého dosahu. Tento typ byl rozpoznatelný díky anténě, která byla přes celou korbu vozidla a vypadala jako kostra postele.
SdKfz. 263
Radiový vůz "Funkspähwagen" byl opatřen zvláštní radio-výbavou a další obsluhou. Kvůli speciální výbavě byla věz pevná a nemohla otáčet
8-kolé
SdKfz. 231
SdKfz. 232
The SdKfz. 232 (8-kolé) bylo vyráběno od roku 1938.
Výroba 8-kolých SdKfz. 232 byla zastavena roku 1943 a nahrazena vozy SdKfz. 234/2 "Puma". SdKfz 232 ze služby staženy nebyly; mnoho starých vozů bylo vybaveno zvláštním radiovým vybavením, kdy dostaly novější anténu místo té co vypadla jako "kostra postele". Tyto vozy jsou obvykle uváděny jako SdKfz. 232 (Fu) (8-rad) (Fu; Funkapparat; radio, Rad;kolo). Vyzbrojeny byly kanonem 2 cm KwK 30 L/55, který měl počateční rychlost střely 899 m/s; vozy 232 také přepravovaly kulomet MG 34.
SdKfz. 233 "Stummel"
Šlo o přestavěné vozy 232, kdy jim byl přidán kanon 7.5 cm KwK 37 L/24 a otevřená nástavba. V továrně Büssing-NAG jich bylo mezi prosincem 1942 a říjnem 1943 vyrobeno 109. Dalších 10 bylo přestavněno v říjnu 1942 z podvozků 231/232. Tyto varianty do služby začaly vstupovat během roku 1942 a sloužily až do konce války. Četa šesti vozů podporovala pruzkumný prapor.
SdKfz. 263
8-kolá verze s pevnou nástavbou a jedním kulometem MG 34, ráže 7,92 mm. Šlo o zvlástní radiový vůz s anténou jako kostra postele. Založen byl na sériích SdKfz. 232/3.
SdKfz. 234
Všechny tyto 8-kolé verze SdKfz. byly podobné velikosti a objevili se po sériiích SdKfz. 232/3, které nahradily. Nejvíce viditelný rozdíl byl blatník z jednoho kusu ve srovnání s blatníky ze dvou kusů na sériích 232/3.
SdKfz. 234/1
SdKfz. 234/1 byl vybaven kanonem 2 cm KwK 38 L/55 a spřaženým kulometem MG 34 ráže 7,92 mm v otočné, šestiboké otevřené věži (proti granátům byla věž chráněna sítí).
SdKfz. 234/2 "Puma"
Tato verze byla vyzbrojena kanonem 5 cm KwK 39/1 L/60. Její hmotnost byla okolo 12 t, ale dosahovala rychlosti až 85 km/h. Byl to jeden z nejlepších obrněných vozů, který byl k mání; s jeho kanonem, dost silným na obrněné vozidlo, se byl schopen utkat s některými lehkými tanky a pěchotou.
SdKfz. 234/3 "Stummel"
Tato verze, jako SdKfz. 233, přepravovala 7.5 cm KwK 37 L/24 kanon v otevřené a vyvýšené nástavbě.
SdKfz. 234/4
Další varianta z 8-kolých, ale s protitankovým kanonem 7,5 cm PaK 40 L/48.
YouTube
Wehrmacht Armoured Cars: Sd.Kfz 231 / 232 (8-Rad) |
The Tank Museum – Sd.Kfz. 234 Panzerspähwagen |
Související odkazy
Externí odkazy
|
Německá obrněná vozidla za druhé světové války |
---|
Tanky |
Panzer I • Panzer II • Panzer III • Panzer IV • Panther • Tiger I • Tiger II • Panzer 35(t) • Panzer 38(t) |
Samohybné houfnice |
Sturmpanzer II • SIG 33 • Wespe • Hummel • Grille • Panzerwerfer • Wurfrahmen 40 • Karl-Gerät |
Útočná děla |
StuG III • StuG IV • StuH 42 • Brummbär • Sturmtiger |
Stíhače tanků |
Panzerjäger I • Marder I • Marder II • Marder III • Hetzer • Jagdpanzer IV • Jagdpanther • Nashorn • Jagdtiger • Ferdinand • RSO |
Polopásy |
SdKfz 2 • SdKfz 4 • SdKfz 6 • SdKfz 7 • SdKfz 8 • SdKfz 9 • SdKfz 10 • SdKfz 11 • SdKfz 250 • SdKfz 251 • SdKfz 252 • SdKfz 253 • SdKfz 254 |
Obrněné vozy |
ADGZ • Kfz 13 • SdKfz 221/22/23 • SdKfz 231/32/34/63 • SdKfz 247 |
Protiletadlové tanky |
Flakpanzer 38(t) • Flakpanzer IV – Möbelwagen • Wirbelwind • Ostwind • Kugelblitz |
Prototypy |
Maus • E-Serie • Waffenträger • Neubaufahrzeug • Sturer Emil • Dicker Max • Coelian |
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |