V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Tatra 77

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ MOJE Fotky !)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 1: Řádka 1:
-
[[Soubor:Tatra 77.jpg|thumb|Tatra 77]]
+
[[Soubor:National Technical Museum-2022-88.JPG|thumb|240px|Tatra 77 v roce 2022]]
-
[[Soubor:Tatra T 77a.jpg|thumb|Tatra 77 A]]
+
[[Soubor:National Technical Museum-2022-87.JPG|thumb|240px|Tatra 77 v roce 2022]]
 +
[[Soubor:National Technical Museum-2022-86.JPG|thumb|240px|Tatra 77]]
 +
'''Tatra 77''' je automobil vyšší třídy vyráběný československou automobilkou [[Tatra]] mezi lety [[1934]] a [[1938]] ve dvou sériích. T 77 je prvním sériově vyráběným vozem s [[aerodynamika|aerodynamickou]] karosérií.
-
'''Tatra 77''' je automobil vyšší třídy vyráběný československou automobilkou [[Tatra]] mezi lety [[1934]] a [[1938]] ve dvou sériích. T 77 je prvním sériově vyráběným vozem s [[aerodynamika|aerodynamickou]] karosérií. Za čtyři roky bylo celkem vyrobeno 255 kusů obou typů. Jejím následníkem byl od roku [[1936]] dva roky paralelně vyráběný modernější a rychlejší typ [[Tatra 87]].
+
Za čtyři roky bylo celkem vyrobeno 255 kusů obou typů. Jejím následníkem byl od roku [[1936]] dva roky paralelně vyráběný modernější a rychlejší typ [[Tatra 87]].
== Historie ==
== Historie ==
-
 
V roce [[1931]] začala [[Tatra]], po pokusech s [[prototyp]]em malého automobilu s motorem vzadu označeným jako [[Tatra V 570]], s vývojem nového velkého a luxusního vozu s aerodynamickou karosérií. Vývoj probíhal za přísného utajení. Tak vznikl druhý prototyp V 570 ([[1933]]) s opravdu proudnicovou karosérií. Z něj odvozený prototyp vozu T 77 byl prvním automobilem, jehož aerodynamické vlastnosti se optimalizovaly a testovaly v [[aerodynamický tunel|aerodynamickém tunelu]], do té doby používaném pro vývoj a testy letadel a vzducholodí. Duchovními otci pokrokové řady vozů Tatra byli [[Hans Ledwinka]] jako šéfkonstruktér a inženýr [[Erich Übelacker]] odpovědný za karosérii. Návrh karoserie vycházel i z nápadů a znalostí švýcarského aerodynamika maďarského původu [[Paul Jaray|Paula Jaraye]].
V roce [[1931]] začala [[Tatra]], po pokusech s [[prototyp]]em malého automobilu s motorem vzadu označeným jako [[Tatra V 570]], s vývojem nového velkého a luxusního vozu s aerodynamickou karosérií. Vývoj probíhal za přísného utajení. Tak vznikl druhý prototyp V 570 ([[1933]]) s opravdu proudnicovou karosérií. Z něj odvozený prototyp vozu T 77 byl prvním automobilem, jehož aerodynamické vlastnosti se optimalizovaly a testovaly v [[aerodynamický tunel|aerodynamickém tunelu]], do té doby používaném pro vývoj a testy letadel a vzducholodí. Duchovními otci pokrokové řady vozů Tatra byli [[Hans Ledwinka]] jako šéfkonstruktér a inženýr [[Erich Übelacker]] odpovědný za karosérii. Návrh karoserie vycházel i z nápadů a znalostí švýcarského aerodynamika maďarského původu [[Paul Jaray|Paula Jaraye]].
Řádka 21: Řádka 22:
== Technická data ==
== Technická data ==
-
'''Typ 77''' modely 1934-35
+
'''Typ 77''' modely 1934–35
* Délka: 5130 mm
* Délka: 5130 mm
* Šířka: 1700 mm
* Šířka: 1700 mm
Řádka 30: Řádka 31:
* Světlost: 220 mm
* Světlost: 220 mm
* Motor: osmiválcový do V s rozvodem OHV, vzduchem chlazený (2 axiální ventilátory)
* Motor: osmiválcový do V s rozvodem OHV, vzduchem chlazený (2 axiální ventilátory)
-
**Objem: 2969 cm³
+
**Objem: 2 969 cm<sup>3</sup>
**Výkon: 60 [[koňská síla|koní]] (44 [[Watt|kW]]) při 3500 ot/min
**Výkon: 60 [[koňská síla|koní]] (44 [[Watt|kW]]) při 3500 ot/min
* Převodové ústrojí:  
* Převodové ústrojí:  
Řádka 36: Řádka 37:
** Převodovka: čtyřstupňová, 3. a 4. stupeň synchronizovány
** Převodovka: čtyřstupňová, 3. a 4. stupeň synchronizovány
* Poháněná náprava: zadní
* Poháněná náprava: zadní
-
* Hmotnost: 1700 kg
+
* Hmotnost: 1 700 kg
* Maximální rychlost: 145 km/h (údaj výrobce)
* Maximální rychlost: 145 km/h (údaj výrobce)
* Spotřeba: 14-16 l/100 km
* Spotřeba: 14-16 l/100 km
Řádka 60: Řádka 61:
== Související články ==
== Související články ==
-
 
* [[Koncepce Tatra]]
* [[Koncepce Tatra]]
* [[Tatra V 570]] – první prototyp s motorem vzadu
* [[Tatra V 570]] – první prototyp s motorem vzadu
* [[Tatra 87]] – nástupce
* [[Tatra 87]] – nástupce
 +
== Reference ==
 +
<references/>
== Externí odkazy ==
== Externí odkazy ==
*[http://www.tatraportal.sk/?ukaz=popisky/t77_sk&lang=sk#podvozek Detailní popis a fotografie na www.tatraportal.sk]
*[http://www.tatraportal.sk/?ukaz=popisky/t77_sk&lang=sk#podvozek Detailní popis a fotografie na www.tatraportal.sk]
*[http://aerotatra.czweb.org/t77.htm T 77 na Historické souvislosti na www.aerotatra.czweb.org]
*[http://aerotatra.czweb.org/t77.htm T 77 na Historické souvislosti na www.aerotatra.czweb.org]
-
*[http://www.ltv-vwc.org.uk/wheelspin/ws_mar_2003/Tatra-history-pt1.htm Popis a fotografie vozů Tatra V 570 a T 77 (A)] anglicky
+
*[https://web.archive.org/web/20160304115557/http://www.ltv-vwc.org.uk/wheelspin/ws_mar_2003/Tatra-history-pt1.htm Popis a fotografie vozů Tatra V 570 a T 77 (A, anglicky)]

Aktuální verze z 29. 9. 2022, 15:53

Tatra 77 v roce 2022
Tatra 77 v roce 2022
Tatra 77

Tatra 77 je automobil vyšší třídy vyráběný československou automobilkou Tatra mezi lety 1934 a 1938 ve dvou sériích. T 77 je prvním sériově vyráběným vozem s aerodynamickou karosérií.

Za čtyři roky bylo celkem vyrobeno 255 kusů obou typů. Jejím následníkem byl od roku 1936 dva roky paralelně vyráběný modernější a rychlejší typ Tatra 87.

Obsah

Historie

V roce 1931 začala Tatra, po pokusech s prototypem malého automobilu s motorem vzadu označeným jako Tatra V 570, s vývojem nového velkého a luxusního vozu s aerodynamickou karosérií. Vývoj probíhal za přísného utajení. Tak vznikl druhý prototyp V 570 (1933) s opravdu proudnicovou karosérií. Z něj odvozený prototyp vozu T 77 byl prvním automobilem, jehož aerodynamické vlastnosti se optimalizovaly a testovaly v aerodynamickém tunelu, do té doby používaném pro vývoj a testy letadel a vzducholodí. Duchovními otci pokrokové řady vozů Tatra byli Hans Ledwinka jako šéfkonstruktér a inženýr Erich Übelacker odpovědný za karosérii. Návrh karoserie vycházel i z nápadů a znalostí švýcarského aerodynamika maďarského původu Paula Jaraye.

Tatra 77

Tatra 77 byla poprvé představena 5. března 1934[1] na pražském autosalonu a na podzim 1934 na autosalonu v Paříži. Její uvedení i zde způsobilo senzaci. Už během března 1934 tak začala éra sériové výroby automobilů Tatra s aerodynamickou karosérií, vzduchem chlazenými motory uloženými vzadu a výkyvnými poloosami. T 77 byla také prvním automobilem firmy s celoocelovou samonosnou karosérií na podvozku založeném na tatrovácké koncepci. Motor byl umístěn dozadu přímo k hnané nápravě, čímž odpadl obvyklý středový tunel pro centrální rouru a výfukové potrubí. Tím také došlo ke snížení hmotnosti, což bylo jedním z cílů konstruktérů, mimoto podvozek tak mohl být velmi plochý.

Součinitel odporu T 77 měl hodnotu 0,36. To umožňovalo vozu lehce dosáhnout a udržet maximální rychlost 145 kilometrů za hodinu, a to s motorem o výkonu „pouhých“ 44 kW, když běžné vozy té doby k tomuto potřebovaly motor o výkonu přes 75 kW.

Charakteristickým znakem T 77 byla také záď zvolna splývající až do úrovně podlahy. Byla rozdělena svislou centrální plochou, která byla u různých typů různě velká a měla vyrovnávat účinek bočního větru na vůz s lehkou přídí. Vůz byl poháněn vzduchem chlazeným osmiválcovým motorem uspořádaným do V s rozvodem OHC. Ten při objemu 2969 cm³ dával výkon 60 koní (44 kW) a umožňoval 1700 kilogramů těžkému vozu vyvinout maximální rychlost 145 km/h. Do roku 1935 bylo vyrobeno 101 kusů typu T 77.

Tatra 77 A

V roce 1935 byl vyvinut zdokonalený typ T 77 A. Tato přepracovaná verze používala motor s objemem 3378 cm³ o výkonu 75 koní (55 kW), součinitel odporu byl snížen na hodnotu 0,210[2]. Rozvor byl prodloužen o 10 centimetrů, čímž se zlepšily jízdní vlastnosti. Zvýšila se i maximální rychlost na hodnotu přes 150 km/h. Opticky je typ 77 A lehce rozeznatelný - poprvé byl u vozu Tatra použit třetí přední světlomet - umístěný uprostřed. I když byl v roce 1936 představen následující typ T 87, výroba T 77 A pokračovala díky neustávajícímu zájmu a tak bylo do roku 1938 vyrobeno celkem 154 kusů.

Celkově bylo vozů T 77 a T 77 A ve všech provedeních vyrobeno 255 kusů (nepočítaje prototypy), přičemž díky přáním a požadavkům zákazníků a ruční výrobě byly všechny vozy v detailech odlišné.

Technická data

Typ 77 modely 1934–35

  • Délka: 5130 mm
  • Šířka: 1700 mm
  • Výška: 1500 mm
  • Rozvor: 3150 mm
  • Rozchod vpředu: 1300 mm
  • Rozchod vzadu: 1300 mm
  • Světlost: 220 mm
  • Motor: osmiválcový do V s rozvodem OHV, vzduchem chlazený (2 axiální ventilátory)
    • Objem: 2 969 cm3
    • Výkon: 60 koní (44 kW) při 3500 ot/min
  • Převodové ústrojí:
    • Spojka: mechanická jednolamelová suchá, Komet Mecano
    • Převodovka: čtyřstupňová, 3. a 4. stupeň synchronizovány
  • Poháněná náprava: zadní
  • Hmotnost: 1 700 kg
  • Maximální rychlost: 145 km/h (údaj výrobce)
  • Spotřeba: 14-16 l/100 km

Typ 77 A modely 1935-38

  • Délka: 5410 mm
  • Šířka: 1700 mm
  • Výška: 1500 mm
  • Rozvor: 3250 mm
  • Rozchod vpředu: 1300 mm
  • Rozchod vzadu: 1300 mm
  • Světlost: 220 mm
  • Motor: osmiválcový do V s rozvodem OHC, vzduchem chlazený (2 axiální ventilátory)
    • Objem: 3378 cm³
    • Výkon: 75 koní (55 kW) při 3500 ot/min
  • Převodové ústrojí:
    • Spojka: mechanická jednolamelová suchá, Komet Mecano
    • Převodovka: čtyřstupňová, 3. a 4. stupeň synchronizovány
  • Poháněná náprava: zadní
  • Hmotnost: 1800 kg
  • Maximální rychlost: 150 km/h (údaj výrobce)
  • Spotřeba: 14-16 l/100 km

Související články

Reference

  1. http://www.ltv-vwc.org.uk/wheelspin/ws_mar_2003/Tatra-history-pt1.htm www.ltv-vwc.org.uk
  2. http://www.fev-now.com/index.php?page=aerodynamic_drag www.few-now.com

Externí odkazy