Ward Leonardovo soustrojí

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
m (Nahrazení textu „<math>“ textem „<big>\(“)
Řádka 12: Řádka 12:
Při rozběhu pohonu je buzení [[stator]]u dynama nastaveno na minimum, buzení statoru ss motoru je připojeno, smyčkou mezi kotvou dynama a motoru neprotéká žadný proud, protože v dynamu neexistuje vnější magnetické pole. Po dosažení provozních otáček pohonu a dynama začne obsluha zvyšovat budící proud dynama, tím se na kotvě dynama začne indukovat [[elektrické napětí|napětí]] (''U'') a ss motor se rozběhne až do požadovaných otáček. Při plném nabuzení dynama je možno dále zvyšovat otáčky motoru částečným odbuzením motoru. Pouze v případě malé zátěže hrozí v případě odbuzení motoru nekontrolované zvýšení otáček s možnými následky.
Při rozběhu pohonu je buzení [[stator]]u dynama nastaveno na minimum, buzení statoru ss motoru je připojeno, smyčkou mezi kotvou dynama a motoru neprotéká žadný proud, protože v dynamu neexistuje vnější magnetické pole. Po dosažení provozních otáček pohonu a dynama začne obsluha zvyšovat budící proud dynama, tím se na kotvě dynama začne indukovat [[elektrické napětí|napětí]] (''U'') a ss motor se rozběhne až do požadovaných otáček. Při plném nabuzení dynama je možno dále zvyšovat otáčky motoru částečným odbuzením motoru. Pouze v případě malé zátěže hrozí v případě odbuzení motoru nekontrolované zvýšení otáček s možnými následky.
-
Změnou buzení dynama nebo ss motoru tak lze snadno plynule měnit otáčky motoru. [[Regulace]] buzení bývá obvykle [[reostat|odporová]]. Při konstantním buzení ss motoru a zvyšování buzení dynama se zvyšuje [[výkon]] a [[Moment síly|moment]] zůstává konstantní, tím se zvyšují otáčky. Při odbuzování ss motoru zůstává konstantní výkon, ale klesá moment a zvyšují se otáčky. (Platí vztah <math>P = M \omega</math>, kde ''P'' je [[výkon]], ''M'' [[moment síly]] a ''ω'' je [[úhlová rychlost]].)
+
Změnou buzení dynama nebo ss motoru tak lze snadno plynule měnit otáčky motoru. [[Regulace]] buzení bývá obvykle [[reostat|odporová]]. Při konstantním buzení ss motoru a zvyšování buzení dynama se zvyšuje [[výkon]] a [[Moment síly|moment]] zůstává konstantní, tím se zvyšují otáčky. Při odbuzování ss motoru zůstává konstantní výkon, ale klesá moment a zvyšují se otáčky. (Platí vztah <big>\(P = M \omega</math>, kde ''P'' je [[výkon]], ''M'' [[moment síly]] a ''ω'' je [[úhlová rychlost]].)
== Externí odkazy ==
== Externí odkazy ==

Verze z 14. 8. 2022, 14:50

Ward Leonardovo soustrojí (někdy také Ward Leonardova kaskáda) je nejznámějším a nejvyužívanějším vynálezem Harry Ward Leonarda. Bylo předvedeno roku 1891 a brzy se stalo nejrozšířenějším způsobem plynulého řízení otáček elektrických motorů. Mnohá z těchto zařízení pracují dosud – jedno z nich slouží k pohonu lanové dráhy na Petříně a též sloužilo k pohonu lanové dráhy Tatranská Lomnica – Skalnaté pleso – Lomnický štít. V současné době se pro regulaci otáček a výkonu používá spíše asynchronní motor s frekvenčním měničem.

Popis funkce

Ward Leonardovo soustrojí poháněné třífázovým motorem. Buzení je zde z nezávislého zdroje.

Ward Leonardovo soustrojí se skládá z následujících prvků:

Pohon (1) pracuje s konstantními otáčkami a je mechanicky spojen společnou hřídelí s dynamem (2). Kotva (rotor) dynama je elektricky propojena přímo s kotvou ss motoru (3), touto smyčkou obvykle protéká velký elektrický proud. Stejnosměrný motor dále pohání příslušné zařízení. K pohonu bývá obvykle připojen ještě budič, pokud není buzení napájeno jinak - např. z rozvodné sítě.

Při rozběhu pohonu je buzení statoru dynama nastaveno na minimum, buzení statoru ss motoru je připojeno, smyčkou mezi kotvou dynama a motoru neprotéká žadný proud, protože v dynamu neexistuje vnější magnetické pole. Po dosažení provozních otáček pohonu a dynama začne obsluha zvyšovat budící proud dynama, tím se na kotvě dynama začne indukovat napětí (U) a ss motor se rozběhne až do požadovaných otáček. Při plném nabuzení dynama je možno dále zvyšovat otáčky motoru částečným odbuzením motoru. Pouze v případě malé zátěže hrozí v případě odbuzení motoru nekontrolované zvýšení otáček s možnými následky.

Změnou buzení dynama nebo ss motoru tak lze snadno plynule měnit otáčky motoru. Regulace buzení bývá obvykle odporová. Při konstantním buzení ss motoru a zvyšování buzení dynama se zvyšuje výkon a moment zůstává konstantní, tím se zvyšují otáčky. Při odbuzování ss motoru zůstává konstantní výkon, ale klesá moment a zvyšují se otáčky. (Platí vztah \(P = M \omega</math>, kde P je výkon, M moment síly a ω je úhlová rychlost.)

Externí odkazy