Pankrác (stanice metra v Praze)

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(++)
 
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze.)
Řádka 1: Řádka 1:
-
[[Soubor:Praha, Pankrác, nástupiště stanice metra, kolejiště.jpg|right|thumb|Nástupiště stanice]]
+
__NOTOC__[[Soubor:Pankrác metro station 2018Z14.JPG|thumb|240px|Vestibul stanice (2018)]]
-
[[Soubor:Praha, Pankrác, vestibul metra.jpg|right|thumb|Vestibul stanice]]
+
[[Soubor:Pankrác metro station 2018Z07.JPG|thumb|240px|Nástupiště ve stanici metra]]
-
[[Soubor:Praha, Pankrác, výtah.jpg|right|thumb|Výtah pro cestující se sníženou schopností pohybu]]
+
[[Soubor:Pankrác metro station 2018Z03.JPG|thumb|240px|Hlavní eskalátor ve stanici]]
-
'''Pankrác''' je stanice na [[C (linka metra v Praze)|lince C]] [[metro v Praze|pražského]] [[metro|metra]]. Nachází se na úseku I. C mezi stanicemi [[Pražského povstání (stanice metra v Praze)|Pražského povstání]] a [[Budějovická]] v lokalitě, která je nazývána [[Pankrác (Praha)|Pankrácká pláň]]. Byla otevřena jako jedna z prvních, [[9. květen|9. května]] [[1974]], a do roku [[1990]] se jmenovala ''Mládežnická''.
+
[[Soubor:Pankrác metro station 2018Z16.JPG|thumb|240px|Výtah pro cestující se sníženou schopností pohybu]]
 +
'''Pankrác''' (zkratka '''PN'''<ref>http://www.metroweb.cz/metro/stanice/linka_c.htm</ref>) je stanice na [[C (linka metra v Praze)|lince C]] [[metro v Praze|pražského]] [[metro|metra]]. Nachází se na úseku I. C mezi stanicemi [[Pražského povstání (stanice metra v Praze)|Pražského&nbsp;povstání]] a [[Budějovická (stanice metra v Praze)|Budějovická]] v lokalitě, která je nazývána [[Pankrácká pláň]] v ulici Hvězdova na katastru Nuslí. Byla otevřena jako jedna z prvních, [[9. květen|9.&nbsp;května]] [[1974]], a do roku [[1990]] se jmenovala ''Mládežnická''.
== Statistiky ==
== Statistiky ==
-
Stanice Pankrác se nachází pod ulicí ''Na Pankráci''. Je hloubená, založená v jámě hluboké 17 m; samotná stanice je hluboko ale jen 14 m, dlouhá pak 232 m (z toho zhruba 100 m tvoří samotné nástupiště).  
+
Stanice Pankrác se nachází pod ulicí ''Na Pankráci''. Je hloubená, založená v jámě hluboké 17 m; samotná stanice je hluboko ale jen 14 m, dlouhá pak 232 m (z&nbsp;toho zhruba 100 m tvoří samotné nástupiště).  
-
Pankrác má jeden výstup s jedním podpovrchovým, mělce založeným [[vestibul]]em, umístěným přímo nad nástupištěm a spojeným [[eskalátor]]y vycházejícími přímo z jeho prostředku. Jedná se o podobný systém, jako je ve stanici [[Ládví]].  
+
Pankrác má jeden výstup s jedním podpovrchovým, mělce založeným [[vestibul]]em, umístěným přímo nad nástupištěm a&nbsp;spojeným [[eskalátor]]y vycházejícími přímo z jeho prostředku. Jedná se o podobný systém, jako je ve stanici [[Ládví]].  
Obkladem stanice jsou mramorové desky. Výstavba stanice mezi lety [[1967]] a [[1974]] stála 80 milionů Kčs.
Obkladem stanice jsou mramorové desky. Výstavba stanice mezi lety [[1967]] a [[1974]] stála 80 milionů Kčs.
== Budoucnost stanice ==
== Budoucnost stanice ==
-
 
+
Stanice Pankrác se má po vybudování plánované [[D (linka metra v Praze)|linky D]] stát přestupní stanicí. V dřívějších dobách {{Nowrap|(80. a 90. léta [[20. století]])}} bylo zamýšleno ještě také zavedení linky E, díky čemuž by tak vznikla první [[stanice metra]] v [[Praha|Praze]], kde by se křížily linky tři.  
-
Stanice Pankrác se má po vybudování plánované [[D (linka metra v Praze)|linky D]] stát přestupní stanicí. V dřívějších dobách (80. a 90. léta [[20. století]]) bylo zamýšleno ještě také zavedení linky E, díky čemuž by tak vznikla první [[stanice metra]] v [[Praha|Praze]], kde by se křížily linky tři.  
+
Pro toto uspořádání by musel být zvolen jiný způsob [[půdorys]]u stanice, než klasický systém dvou nad sebou umístěných a přestupní chodbou propojených nástupišť; jednotlivé linky by se musely nacházet blíže u sebe, například i na jenom nástupišti. Tato změna by se však nejspíš nedotkla nástupiště linky C, které by zůstalo zachováno (výjimkou jsou samozřejmě zaústění případných přestupních chodeb)
Pro toto uspořádání by musel být zvolen jiný způsob [[půdorys]]u stanice, než klasický systém dvou nad sebou umístěných a přestupní chodbou propojených nástupišť; jednotlivé linky by se musely nacházet blíže u sebe, například i na jenom nástupišti. Tato změna by se však nejspíš nedotkla nástupiště linky C, které by zůstalo zachováno (výjimkou jsou samozřejmě zaústění případných přestupních chodeb)
 +
== Velká galerie 2018 ==
 +
* '''[[:Kategorie:Pankrác 2018 (metro station)|Mnoho fotografií stanice Pankrác]]'''
 +
== Reference ==
 +
<references/>
== Externí odkazy ==
== Externí odkazy ==
* [http://www.metroweb.cz/metro/stanice/linka_c/PN/PN.htm Tato stanice na stránce Metroweb.cz]
* [http://www.metroweb.cz/metro/stanice/linka_c/PN/PN.htm Tato stanice na stránce Metroweb.cz]
 +
* [http://metroart.cz/C/Pankrac.html Metroart.cz – Pankrác]
-
{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Commonscat|Pankrác (metro station)}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Stanice metra v Praze]]
[[Kategorie:Stanice metra v Praze]]
 +
[[Kategorie:C (linka metra v Praze)]]
 +
[[Kategorie:D (linka metra v Praze)]]
 +
[[Kategorie:Pankrác]]

Aktuální verze z 30. 6. 2022, 13:31

Vestibul stanice (2018)
Nástupiště ve stanici metra
Hlavní eskalátor ve stanici
Výtah pro cestující se sníženou schopností pohybu

Pankrác (zkratka PN[1]) je stanice na lince C pražského metra. Nachází se na úseku I. C mezi stanicemi Pražského povstání a Budějovická v lokalitě, která je nazývána Pankrácká pláň v ulici Hvězdova na katastru Nuslí. Byla otevřena jako jedna z prvních, 9. května 1974, a do roku 1990 se jmenovala Mládežnická.

Statistiky

Stanice Pankrác se nachází pod ulicí Na Pankráci. Je hloubená, založená v jámě hluboké 17 m; samotná stanice je hluboko ale jen 14 m, dlouhá pak 232 m (z toho zhruba 100 m tvoří samotné nástupiště).

Pankrác má jeden výstup s jedním podpovrchovým, mělce založeným vestibulem, umístěným přímo nad nástupištěm a spojeným eskalátory vycházejícími přímo z jeho prostředku. Jedná se o podobný systém, jako je ve stanici Ládví.

Obkladem stanice jsou mramorové desky. Výstavba stanice mezi lety 1967 a 1974 stála 80 milionů Kčs.

Budoucnost stanice

Stanice Pankrác se má po vybudování plánované linky D stát přestupní stanicí. V dřívějších dobách (80. a 90. léta 20. století) bylo zamýšleno ještě také zavedení linky E, díky čemuž by tak vznikla první stanice metra v Praze, kde by se křížily linky tři.

Pro toto uspořádání by musel být zvolen jiný způsob půdorysu stanice, než klasický systém dvou nad sebou umístěných a přestupní chodbou propojených nástupišť; jednotlivé linky by se musely nacházet blíže u sebe, například i na jenom nástupišti. Tato změna by se však nejspíš nedotkla nástupiště linky C, které by zůstalo zachováno (výjimkou jsou samozřejmě zaústění případných přestupních chodeb)

Velká galerie 2018

Reference

  1. http://www.metroweb.cz/metro/stanice/linka_c.htm

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Pankrác (stanice metra v Praze)