Motorem našeho webového serveru bude pekelně rychlý
procesor AMD Ryzen Threadripper 7960X (ZEN 4).
Nieuport 11
Z Multimediaexpo.cz
(+ Nová kategorie) |
m (1 revizi) |
Verze z 20. 7. 2013, 16:35
Nieuport 11 | ||
Bert Hall & Nieuport 11 C.1 | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | stíhací | |
Výrobce | Nieuport | |
Konstruktér | Gustave Delage | |
První let | ||
Zařazen | leden 1916 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | ||
Varianty | ||
Uživatel | Aéronautique Militaire | |
Nieuport 11 byl francouzský stíhací dvojplošník z doby první světové války.
Byl zkonstruován v reakci na drtivou převahu německých stíhaček v roce 1915. Fokkerovy jednoplošníky zajistily centrálním mocnostem leteckou nadvládu a provádění leteckého průzkumu spojenci Trojdohody se tak stalo velice obtížným.
Obsah |
Vývoj
Gustave Delage zmenšil svůj dřívější typ Nieuport 10 a vytvořil tak malý a lehký jedenapůlplošník (piloty nazývaný Bébé), který byl mnohem rychlejší než německé Fokkery.
Jedenapůlplošník je letoun, jehož horní křídlo má běžnou velikost se dvěma nosníky a menší dolní křídlo s jedním nosníkem. I přes zpevnění vzpěrami tvaru V mělo spodní křídlo tendenci se pod větším tlakem kroutit a ohýbat. Nieuport 11 již byl vybaven křidélky na rozdíl od zastaralého ohýbání křídel u konkurenčních Fokkerů.
Hlavní výhodou Fokkerových jednoplošníků byla výzbroj v podobě synchronizovaných kulometů, které mohly střílet skrz točící se vrtuli. V té době spojenci nedisponovali podobnou technologií, a tak byl na Nieuport 11 montován kulomet Lewis nebo Hotchkiss nad horní křídlo, odkud mohl střílet mimo okruh vrtule. Nevýhodou takového řešení bylo komplikované dobíjení zbraně.
Nasazení
Bébé byl dodáván na západní frontu od ledna 1916 a během jednoho měsíce jich bylo ve službě už 90. Nieuporty 11 byly dodávány francouzské Aviation Militaire, britské Royal Naval Air Service a nizozemské, belgické, ruské a italské armádě. (Více než 450 jich bylo vyrobeno v licenci italskými firmami.)
Některé Nieuporty 11 byly upraveny pro odpalování neřízených raket z křídelních vzpěr.
Uživatelé
- Belgie, Československo, Francie, Itálie, Nizozemsko, Rumunsko, Rusko, Srbsko (Jugoslávie), Siam (2 letouny), Ukrajina (1 letoun), Spojené království
Specifikace (Nieuport 11)
Technické údaje
- Osádka: 1 (pilot)
- Rozpětí: 7,52 m
- Délka: 5,64 m
- Výška: 2,45 m
- Nosná plocha: 13,30 m²
- Hmotnost prázdného stroje: 320 kg
- Vzletová hmotnost : 480 kg
- Pohonná jednotka: 1x rotační motor Le Rhône 9C
- Výkon pohonné jednotky: 59 kW (80 k)
Výkony
- Maximální rychlost: 167 km/h
- Dolet: 2,5 hod
- Dostup: 5 300 m
- Stoupavost: 15 min do 3 000 m
Výzbroj
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |