Convair B-36
Z Multimediaexpo.cz
(+ Nový článek) |
(+ VIDEO) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 13: | Řádka 13: | ||
|cena za kus = 3,7 milionu $ v roce [[1950]] | |cena za kus = 3,7 milionu $ v roce [[1950]] | ||
|varianty = [[Convair YB-60]], [[Convair XC-99]] | |varianty = [[Convair YB-60]], [[Convair XC-99]] | ||
- | |hlavní uživatel = [[Letectvo Spojených států]] | + | |hlavní uživatel = [[Letectvo Spojených států amerických|Letectvo Spojených států]] |
|více uživatelů = | |více uživatelů = | ||
- | }} | + | }}'''[[Convair]] B-36''' byl americký těžký strategický [[bombardér]]. Dostal neoficiální jméno '''Peacemaker''' (mírotvůrce). Prototyp '''XB-36''' vzlétl v srpnu [[1946 v letectví|1946]]. V roce [[1949 v letectví|1949]] stroje obdržela armáda a roku [[1951 v letectví|1951]] byly stroje zařazeny do služby. V roce [[1955]] začala jejich modernizace (např. přidání proudových motorů). I přesto stroje rychle zastarávaly, v roce [[1959]] byl vyřazen poslední z nich. Žádný z B-36 nikdy nebyl bojově nasazen. Vznikla též snaha o konkurenci pro [[Boeing B-52 Stratofortress|B-52]] označená jako [[Convair YB-60|YB-60]]. |
- | '''[[Convair]] B-36''' byl americký těžký strategický [[bombardér]]. Dostal neoficiální jméno '''Peacemaker''' (mírotvůrce). Prototyp '''XB-36''' vzlétl v srpnu [[1946 v letectví|1946]]. V roce [[1949 v letectví|1949]] stroje obdržela armáda a roku [[1951 v letectví|1951]] byly stroje zařazeny do služby. V roce [[1955]] začala jejich modernizace (např. přidání proudových motorů). I přesto stroje rychle zastarávaly, v roce [[1959]] byl vyřazen poslední z nich. Žádný z B-36 nikdy nebyl bojově nasazen. Vznikla též snaha o konkurenci pro [[B-52 Stratofortress|B-52]] označená jako [[Convair YB-60|YB-60]]. | + | |
Dva exempláře byly také použity při experimentech programu [[atomový letoun|atomového letounu]], kdy na jejich palubu byl umístěn funkční [[jaderný reaktor]] o výkonu 1 MW. Tento program byl zastaven a zrušen v roce [[1958]]. | Dva exempláře byly také použity při experimentech programu [[atomový letoun|atomového letounu]], kdy na jejich palubu byl umístěn funkční [[jaderný reaktor]] o výkonu 1 MW. Tento program byl zastaven a zrušen v roce [[1958]]. | ||
- | Jeden z další experimentů bylo to, že měl stroj ve své pumovnici nést parazitní [[Stíhací letoun|stíhačku]] [[McDonnell XF-85 Goblin|XF-85 Goblin]], která byla v případě napadení vypuštěna a po splnění úkolu by se vrátila zpět na palubu bombardéru; pokusy se prováděly na stroji [[Boeing B-29 Superfortress|B-29 Superfortress]], ale Goblin se neosvědčil a tak byla vybrána náhrada [[F-84 Thunderjet]] v podobě projektu FICON ('''FI'''ghter '''CON'''veyor - přepravník stíhaček). První B-36 s Thunderjetem na palubě vzlétl v roce [[1952]]; mezitím byla funkce stíhačky změněna na průzkumný letoun, projekt ale roku [[1959]] skončil. | + | Jeden z další experimentů bylo to, že měl stroj ve své pumovnici nést parazitní [[Stíhací letoun|stíhačku]] [[McDonnell XF-85 Goblin|XF-85 Goblin]], která byla v případě napadení vypuštěna a po splnění úkolu by se vrátila zpět na palubu bombardéru; pokusy se prováděly na stroji [[Boeing B-29 Superfortress|B-29 Superfortress]], ale Goblin se neosvědčil a tak byla vybrána náhrada [[Republic F-84 Thunderjet|F-84 Thunderjet]] v podobě projektu FICON ('''FI'''ghter '''CON'''veyor - přepravník stíhaček). První B-36 s Thunderjetem na palubě vzlétl v roce [[1952]]; mezitím byla funkce stíhačky změněna na průzkumný letoun, projekt ale roku [[1959]] skončil. |
== Verze == | == Verze == | ||
- | + | ;XB-36 | |
- | + | : První prototyp poháněný šesti motory R-4360-25 o výkonu 2 200 kW, nevyzbrojený, jeden postavený kus | |
- | + | ;YB-36 | |
- | + | : Vylepšený prototyp se změněným tvarem krytu kabiny, jeden postavený kus, pozdější YB-36A | |
- | + | ;YB-36A | |
- | + | : YB-36 se čtyřkolovým hlavním podvozkem, později změněn na RB-36E | |
- | + | ;B-36A | |
- | + | : Výrobní verze, nevyzbrojená, používaná pro výcvik, 22 vyrobených kusů, 21 změněných na RB-36E | |
- | + | ;B-36B | |
- | + | : Výrobní verze s motory R-4360-41 o výkonu 2 600 kW | |
- | + | ;RB-36B | |
- | + | : Označení pro 39 B-36 s dočasně umístěnou kamerou | |
- | + | ;B-36C | |
+ | : Výrobní verze YB-36 dokončena jako B-36B | ||
+ | ;B-36D | ||
+ | : Stejná verze jako B-36B ale se čtyřmi proudovými motory J-47-GE-19, 22 vyrobených kusů a 64 kusů předělaných z verze B-36B | ||
+ | ;RB-36D | ||
+ | : Strategická průzkumná verze s kamerami v dvou pumovnicích, 17 vyrobených kusů a 7 předělaných z B-36B | ||
+ | ;RB-36E | ||
+ | : YB-36A a 21 kusů B-36A předělaných na standard RB-36D | ||
+ | ;B-36F | ||
+ | : Stejná verze jako B-36D ale s motory R-4360-53 o výkonu 2 800 kW a čtyřmi proudovými motory J47-GE-19, 34 vyrobených kusů | ||
+ | ;RB-36F | ||
+ | : Strategická průzkumná verze B-36F s větším množstvím paliva, 24 vyrobených kusů | ||
+ | ;B-36H | ||
+ | : Stejná verze jako B-36F ale s vylepšeným kokpitem a přístroji | ||
+ | ;RB-36H | ||
+ | : Strategická průzkumná verze B-36H, 73 vyrobených kusů | ||
+ | ;B-36J | ||
+ | : Verze s vyšším dostupem a zpevněným podvozkem, zvětšené množství paliva, výzbroj zredukována pouze na zadní střeliště, 33 vyrobených kusů | ||
== Specifikace (B-36J-III) == | == Specifikace (B-36J-III) == | ||
Řádka 94: | Řádka 110: | ||
==Media== | ==Media== | ||
- | {| border="4" width=" | + | {| border="4" width="442" align="left" |
- | | {{#widget:YouTube|id= | + | | {{#widget:YouTube|id=9FJVxtTNjJk}} |
|- align="center" | |- align="center" | ||
- | | '''B-36 Peacemaker | + | | '''Six Turning Four Burning: Convair B-36 Peacemaker (HD)''' |
|} | |} | ||
- | {| border="4" width=" | + | {| border="4" width="442" align="right" |
| {{#widget:YouTube|id=bK7KvhjQx9k}} | | {{#widget:YouTube|id=bK7KvhjQx9k}} | ||
|- align="center" | |- align="center" | ||
- | | '''Inside The Convair B-36 Peacemaker | + | | '''Inside The Convair B-36 Peacemaker''' |
|} | |} | ||
<br style="clear: both;" /> | <br style="clear: both;" /> |
Aktuální verze z 14. 10. 2020, 14:37
B-36 | ||
B-36D | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | strategický bombardér | |
Výrobce | Convair | |
Konstruktér | ||
První let | 8. srpna 1946 | |
Zařazen | 1949 | |
Vyřazen | 12. února 1959 | |
Výroba | ||
Vyrobeno | 384 | |
Varianty | Convair YB-60, Convair XC-99 | |
Uživatel | Letectvo Spojených států | |
Convair B-36 byl americký těžký strategický bombardér. Dostal neoficiální jméno Peacemaker (mírotvůrce). Prototyp XB-36 vzlétl v srpnu 1946. V roce 1949 stroje obdržela armáda a roku 1951 byly stroje zařazeny do služby. V roce 1955 začala jejich modernizace (např. přidání proudových motorů). I přesto stroje rychle zastarávaly, v roce 1959 byl vyřazen poslední z nich. Žádný z B-36 nikdy nebyl bojově nasazen. Vznikla též snaha o konkurenci pro B-52 označená jako YB-60.
Dva exempláře byly také použity při experimentech programu atomového letounu, kdy na jejich palubu byl umístěn funkční jaderný reaktor o výkonu 1 MW. Tento program byl zastaven a zrušen v roce 1958.
Jeden z další experimentů bylo to, že měl stroj ve své pumovnici nést parazitní stíhačku XF-85 Goblin, která byla v případě napadení vypuštěna a po splnění úkolu by se vrátila zpět na palubu bombardéru; pokusy se prováděly na stroji B-29 Superfortress, ale Goblin se neosvědčil a tak byla vybrána náhrada F-84 Thunderjet v podobě projektu FICON (FIghter CONveyor - přepravník stíhaček). První B-36 s Thunderjetem na palubě vzlétl v roce 1952; mezitím byla funkce stíhačky změněna na průzkumný letoun, projekt ale roku 1959 skončil.
Obsah |
Verze
- XB-36
- První prototyp poháněný šesti motory R-4360-25 o výkonu 2 200 kW, nevyzbrojený, jeden postavený kus
- YB-36
- Vylepšený prototyp se změněným tvarem krytu kabiny, jeden postavený kus, pozdější YB-36A
- YB-36A
- YB-36 se čtyřkolovým hlavním podvozkem, později změněn na RB-36E
- B-36A
- Výrobní verze, nevyzbrojená, používaná pro výcvik, 22 vyrobených kusů, 21 změněných na RB-36E
- B-36B
- Výrobní verze s motory R-4360-41 o výkonu 2 600 kW
- RB-36B
- Označení pro 39 B-36 s dočasně umístěnou kamerou
- B-36C
- Výrobní verze YB-36 dokončena jako B-36B
- B-36D
- Stejná verze jako B-36B ale se čtyřmi proudovými motory J-47-GE-19, 22 vyrobených kusů a 64 kusů předělaných z verze B-36B
- RB-36D
- Strategická průzkumná verze s kamerami v dvou pumovnicích, 17 vyrobených kusů a 7 předělaných z B-36B
- RB-36E
- YB-36A a 21 kusů B-36A předělaných na standard RB-36D
- B-36F
- Stejná verze jako B-36D ale s motory R-4360-53 o výkonu 2 800 kW a čtyřmi proudovými motory J47-GE-19, 34 vyrobených kusů
- RB-36F
- Strategická průzkumná verze B-36F s větším množstvím paliva, 24 vyrobených kusů
- B-36H
- Stejná verze jako B-36F ale s vylepšeným kokpitem a přístroji
- RB-36H
- Strategická průzkumná verze B-36H, 73 vyrobených kusů
- B-36J
- Verze s vyšším dostupem a zpevněným podvozkem, zvětšené množství paliva, výzbroj zredukována pouze na zadní střeliště, 33 vyrobených kusů
Specifikace (B-36J-III)
Technické údaje
Verze | Vyrobeno |
---|---|
XB-36 | 1 |
YB-36 | 1 |
B-36A | 21 |
B-36B | 62 |
B-36D | 26 |
RB-36D | 24 |
B-36F | 36 |
RB-36F | 24 |
B-36H | 83 |
RB-36H | 73 |
B-36J | 33 |
Celkem | 384 |
- Osádka: 15
- Rozpětí: 70,1 m
- Délka: 49,4 m
- Výška: 14,25 m
- Nosná plocha: 443,3 m²
- Plošné zatížení: 272,3 kg/m²
- Hmotnost prázdného stroje: 77 580 kg
- Vzletová hmotnost: 120 700 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 190 000 kg
- Pohonné jednotky:
- 4× proudový motor General Electric J47 ve dvou gondolách, každý o tahu 23 kN
- 6× hvězdicový motor Pratt & Whitney R-4360-53 „Wasp Major“, každý o výkonu 3800 hp (2500 kW)
Výkony
- Maximální rychlost: 685 km/h
- Cestovní rychlost: 380 km/h (s vypnutými proudovými motory)
- Dostup: 15 000 m
- Stoupavost: 9,75 m/s
- Dolet:
- Bojový: 11 000 km
- Přeletový: 16 000 km
Výzbroj
- Kanóny: 16× 20mm kanón M24A1
- Pumy: 39 000 kg
Media
Six Turning Four Burning: Convair B-36 Peacemaker (HD) |
Inside The Convair B-36 Peacemaker |
Externí odkazy
- Valka.cz: Convair B-36 Peacemaker
- Military.cz – Convair B-36 Peacemaker
- The web's portal to all B-36 resources (anglicky)
- Convair B-36 Peacemaker (anglicky)
- Aerospaceweb.org - Convair B-36 Peacemaker (anglicky)
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |