Motorem našeho webového serveru bude pekelně rychlý
procesor AMD Ryzen Threadripper 7960X (ZEN 4).
Eskalátory v moskevském metru
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(++) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | [[Soubor:Parkpobedy-escalator.jpg | + | [[Soubor:Parkpobedy-escalator.jpg|thumb|240px|Eskalátory ve stanici metra Park Pobědy měří 126 m a jsou nejdelší v Rusku a jedny z nejdelších ve světě]] |
- | + | ||
'''[[Eskalátor]]y''' jsou jedním z nejdůležitějších prvků '''[[Metro v Moskvě|Moskevského metra]]''', fungují již od jeho začátku. V celé síti je jich celkem 544, jedná se o 29 různých typů (pouze 50 % z nich ale vyhovuje současným náročným provozním podmínkám).<ref>[http://metro.molot.ru/escalator.shtml Informace oeskalátorech na stránce metro.molot.ru (rusky)]</ref> | '''[[Eskalátor]]y''' jsou jedním z nejdůležitějších prvků '''[[Metro v Moskvě|Moskevského metra]]''', fungují již od jeho začátku. V celé síti je jich celkem 544, jedná se o 29 různých typů (pouze 50 % z nich ale vyhovuje současným náročným provozním podmínkám).<ref>[http://metro.molot.ru/escalator.shtml Informace oeskalátorech na stránce metro.molot.ru (rusky)]</ref> | ||
Řádka 6: | Řádka 5: | ||
== Výměna == | == Výměna == | ||
- | + | [[Soubor:MosMetro Okhotny Ryad img2 asv2018-01.jpg|thumb|240px|Přestupní eskalátory ve stanici [[Ochotnyj rjad (stanice metra v Moskvě)|Ochotnyj rjad]]; původní již byly odstraněny a nahrazeny modernějšími]] | |
Vzhledem k technickému zastarávání tak bývají eskalátory v nejstarších stanicích pod centrem města vyměňovány; [[rekonstrukce]] probíhají již od 70. let [[20. století]], kdy byly zaváděny do stanic i v jiných zemích známé schody typu ET. V některých dalších stanicích však zatím ještě k výměně nedošlo; a to i přesto, že ty provozované jsou již více než 50 let staré. | Vzhledem k technickému zastarávání tak bývají eskalátory v nejstarších stanicích pod centrem města vyměňovány; [[rekonstrukce]] probíhají již od 70. let [[20. století]], kdy byly zaváděny do stanic i v jiných zemích známé schody typu ET. V některých dalších stanicích však zatím ještě k výměně nedošlo; a to i přesto, že ty provozované jsou již více než 50 let staré. | ||
- | Například v roce [[2005]] byly měněny jezdicí schody ve stanicích [[Semjonovskaja (stanice metra v Moskvě)|Semjonovskaja]], [[Majakovskaja (stanice metra v Moskvě)|Majakovskaja]] a [[Taganskaja (stanice metra v Moskvě)|Taganskaja]], plus dalších 12 eskalátorů ve stanicích okružní [[Kolcevaja (linka metra v Moskvě)|Kolcevské]] linky.<ref>[http://www.mosmetro.ru/pages/page_0.php?id_page=25 Informace na stránkách provozovatele metra (rusky)]</ref> | + | Například v roce [[2005]] byly měněny jezdicí schody ve stanicích [[Semjonovskaja (stanice metra v Moskvě)|Semjonovskaja]], [[Majakovskaja (stanice metra v Moskvě)|Majakovskaja]] a [[Taganskaja (stanice metra v Moskvě)|Taganskaja]], plus dalších 12 eskalátorů ve stanicích okružní [[Kolcevaja (linka metra v Moskvě)|Kolcevské]] linky.<ref>[http://www.mosmetro.ru/pages/page_0.php?id_page=25 Informace na stránkách provozovatele metra (rusky)]</ref> |
Rekonstrukce jsou časově velmi náročné; výměna znamená uzavření někdy i celé stanice (pokud nejsou k dispozici přestupní chodby či jiné výstupy) na dobu devíti měsíců až roku a půl, v případě že se opravují přestupní eskalátory dochází k ztížení přestupu, což vede na velmi vytížených klíčových stanicích ke kritickým situacím. | Rekonstrukce jsou časově velmi náročné; výměna znamená uzavření někdy i celé stanice (pokud nejsou k dispozici přestupní chodby či jiné výstupy) na dobu devíti měsíců až roku a půl, v případě že se opravují přestupní eskalátory dochází k ztížení přestupu, což vede na velmi vytížených klíčových stanicích ke kritickým situacím. | ||
- | |||
- | |||
== Obsluha == | == Obsluha == | ||
Řádka 26: | Řádka 23: | ||
== Související články == | == Související články == | ||
* [[Eskalátory v pražském metru]] | * [[Eskalátory v pražském metru]] | ||
+ | == Reference == | ||
+ | <references/> | ||
Aktuální verze z 12. 7. 2019, 07:05
Eskalátory jsou jedním z nejdůležitějších prvků Moskevského metra, fungují již od jeho začátku. V celé síti je jich celkem 544, jedná se o 29 různých typů (pouze 50 % z nich ale vyhovuje současným náročným provozním podmínkám).[1]
Eskalátory lze rozčlenit na krátké, které se nacházejí v mělce založených stanicích, přestupních chodbách a ve výstupech z vestibulů a na hlubinné, které jsou umístěné v eskalátorových tunelech. Tyto druhé uvedené bývají minimálně tříramenné, ve vytížených stanicích se ale používají čtyřramenné eskalátory. Nejdelší v celé síti se nacházejí ve stanici Park Pobědy; jsou jedny z nejdelších na světě, jejich délka totiž činí 126 m.
Obsah |
Výměna
Vzhledem k technickému zastarávání tak bývají eskalátory v nejstarších stanicích pod centrem města vyměňovány; rekonstrukce probíhají již od 70. let 20. století, kdy byly zaváděny do stanic i v jiných zemích známé schody typu ET. V některých dalších stanicích však zatím ještě k výměně nedošlo; a to i přesto, že ty provozované jsou již více než 50 let staré.
Například v roce 2005 byly měněny jezdicí schody ve stanicích Semjonovskaja, Majakovskaja a Taganskaja, plus dalších 12 eskalátorů ve stanicích okružní Kolcevské linky.[2]
Rekonstrukce jsou časově velmi náročné; výměna znamená uzavření někdy i celé stanice (pokud nejsou k dispozici přestupní chodby či jiné výstupy) na dobu devíti měsíců až roku a půl, v případě že se opravují přestupní eskalátory dochází k ztížení přestupu, což vede na velmi vytížených klíčových stanicích ke kritickým situacím.
Obsluha
V rámci dopravce existuje již od 3. dubna 1952 tzv. Eskalátorová služba[3], která má na starost správu (tj. dohled, kontrolu a opravu) všech eskalátorů a výtahů Moskevského metra. Tato práce obstarává několik set lidí, vzhledem k velkému počtu schodů.
Bezpečnost
Eskalátory jsou vybaveny, podobně jako je tomu i v jiných městech, brzdou, kterou je lze v případě nehody zastavit. (zneužití je zakázáno[4]) V prvním desetiletí 21. století však bylo cca 40 eskalátorů vybaveno speciálními senzory, které zastaví schody při případném pádu cestujícího automaticky.[3]
V minulosti však takto zabezpečeny jezdicí schody moskevské podzemní dráhy nebyly; 17. prosince roku 1982 například došlo ve stanici Aviamotornaja k nehodě; porucha (přetržení řetězu) eskalátoru způsobila pád a zranění téměř stovky lidí, z kterých 8 nepřežilo. Tato nehoda patří nejhorším v celé historii Moskevského metra.
Související články
Reference
- ↑ Informace oeskalátorech na stránce metro.molot.ru (rusky)
- ↑ Informace na stránkách provozovatele metra (rusky)
- ↑ 3,0 3,1 Informace na stránkách provozovatele metra (rusky)
- ↑ Pravidla provozu v moskevském metru, bod 2.11.11 se týká eskalátorů a jejich zastavení
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |