Šablona:Článek dne HL/2018/38

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(+ Aktualizace)
Řádka 1: Řádka 1:
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. -->
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. -->
-
[[Soubor:SUN-Ultra40-2014-002.jpg|right|160px|Dvojice konektorů IEEE 1394a na předním panelu serveru SUN Ultra 40 M2.]]
+
[[Soubor:Mafia 1-2018-023.png|right|160px|Falconer Yellowcar (GOG.com)]]
-
'''[[FireWire]]''' ('''IEEE 1394''') je standardní sériová [[sběrnice]] pro připojení periférií k [[počítač]]i. Díky své technické jednoduchosti a pořizovací ceně nahrazuje dříve používané způsoby připojení, především [[SCSI]].
+
'''[[Mafia: The City of Lost Heaven]]''' je&nbsp;akční počítačová hra viděná pohledem třetí osoby, vyvinutá v&nbsp;roce&nbsp;2002 českým vývojářským týmem Illusion Softworks. Hráč se ocitá v&nbsp;roli Thomase Angela (původně taxikáře), který se stal členem jedné [[mafie|mafiánské rodiny]] ve fiktivním městě [[Lost Heaven]] ve [[Spojené státy americké|Spojených státech amerických]] třicátých let 20.&nbsp;století. Hra obsahuje celkem dvacet misí s&nbsp;velmi různorodou náplní. Mafia bývá často označována za nejlepší českou hru vůbec.
-
V současné době jsou k dispozici dvě verze FireWire: původní s šestipinovým kabelem označovaná dnes jako FireWire 400 neboli IEEE&nbsp;1394a s rychlostí 400 Mbit/s a FireWire 800 neboli IEEE&nbsp;1394b s rychlostí až 800&nbsp;Mbit/s a devítipinovým kabelem. Nyní se schvaluje nový&nbsp;standard IEEE 1394c s rychlostí 3&nbsp;200&nbsp;Mbit/s. FireWire na rozdíl od USB není ale prozatím tak rozšířen a patrně už nikdy nebude. Dnes se používání tohoto rozhraní pro běžné uživatele zúžilo zejména k připojení digitálních videokamer, v profesionální sféře se používá k rychlému připojení externích disků a optických mechanik.
+
Hra získala ve světě i&nbsp;v&nbsp;České republice vysoká hodnocení od hráčů i&nbsp;kritiky. Hra nabízí (například ve srovnání se soudobými díly série Grand Theft Auto) „dospělý“ příběh, který s sebou ovšem nese jistou linearitu (v klíčových okamžicích hráč nemůže ovlivnit další vývoj událostí). I&nbsp;díky množství propracovaných meziherních [[animace|animací]] a profesionálnímu [[dabing]]u hra dosahuje filmových kvalit. Přednostmi je i&nbsp;úroveň zpracování města, interiérů a automobilů (kvalita a počet modelů, jízdní model).
-
FireWire může spojit až 63 zařízení ve stromové nebo daisy chain topologii (na rozdíl od sběrnicové topologie paralelního SCSI). To umožňuje komunikaci zařízení na principu [[peer-to-peer]], například mezi [[Scanner|skenerem]] a [[Počítačová tiskárna|tiskárnou]], bez potřeby využití systémové paměti nebo [[Procesor|procesoru]] počítače. FireWire také podporuje více hostitelských zařízení na jedné sběrnici. USB potřebuje na stejnou funkci speciální čipset, což v praxi znamená, že potřebuje speciální drahý kabel, přičemž FireWire postačuje běžný kabel se správným počtem pinů (standardně šest). FireWire podporuje technologie [[plug-and-play]] a hot swapping. Měděný kabel, který je použit nejčastěji, může mít délku až 4,5 metru a je flexibilnější než většina kabelů pro paralelní SCSI. Kabel se šesti nebo devíti piny dokáže napájet port až 45 [[watt]]y a 30&nbsp;[[volt]]y, což umožňuje energeticky středně náročným zařízením pracovat bez samostatného napájecího zdroje.
+
Na hře byla kritizována slabá [[umělá inteligence]] počítačem řízených postav a místy přílišná obtížnost, daná především systémem ukládacích bodů. Hráči si stěžovali také na extrémně náročné závody (mise ''Fairplay'') v&nbsp;původní verzi hry; později byla vydána oficiální [[patch|záplata]], která umožnila volbu obtížnosti před zahájením závodu.
-
Dodatek IEEE 1394a, vydaný v roce 2000, upřesnil a vylepšil původní specifikaci. Přidal podporu pro asynchronní&nbsp;streaming, rychlejší rekonfiguraci sběrnice, spojování paketů a úsporný režim spánku. IEEE 1394a nabízí několik výhod oproti IEEE 1394. 1394a je schopen rozhodčích zrychlení, což sběrnici umožňuje urychlit rozhodčí řízení cyklů, což vede ke zlepšení efektivity. To také umožňuje řídit krátký restart sběrnice, při kterém mohou být přidány nebo odebrány uzly, aniž by došlo k&nbsp;velkému poklesu v isochronním přenosu.
+
Hra obsahuje také režim volné jízdy s&nbsp;možností volby scenérie (jízda městem či krajinou ve dne nebo v&nbsp;noci). Po dohrání všech příběhových misí se dále zpřístupní '''extrémní&nbsp;jízda''', kde hráč může plnit řadu bláznivých (a někdy dost obtížných) úkolů, nesouvisejících s&nbsp;realisticky pojatým hlavním příběhem. Místo extrémní jízdy se ve hře původně měl nacházet závodní režim (pro jednoho i&nbsp;více hráčů) na různých tratích přímo v&nbsp;ulicích Lost Heaven. Závodní režim však nebyl včas dokončen v&nbsp;požadované kvalitě a nakonec se na [[Osobní počítač|PC]] neobjevil ani v&nbsp;podobě slibovaného patche; byl však obsažen v&nbsp;konzolové verzi.
 +
 
 +
I&nbsp;přes skutečnost, že ke hře nebyl dodán žádný [[software]] pro její úpravy nebo technická dokumentace, se herní komunitě podařilo strukturu herních souborů (balíčků s&nbsp;vlastními soubory a následně i&nbsp;modelů, skriptů apod.) [[Reverzní inženýrství|reverzním inženýrstvím]] rozluštit. V&nbsp;průběhu let byla vytvořena sada programů usnadňující editaci herních souborů a tvorbu [[mod]]ifikací, kterých vzniklo velké množství.
 +
 
 +
V&nbsp;srpnu&nbsp;2010 bylo vydáno volné pokračování hry pod názvem [[Mafia II|Mafia&nbsp;II]].
 +
 
 +
Hra se odehrává v&nbsp;otevřeném městě [[Lost Heaven]]. Náplní hry je řízení aut (přeprava mezi lokacemi, honičky a závody) a pěší část, typická pro střílečku z&nbsp;pohledu třetí osoby, která obsahuje běhání a střílení, vyskytují se i&nbsp;stealth a adventurní prvky. Hráč může navštívit množství detailně vymodelovaných interiérů, jako je například letiště, [[Uměleckohistorické muzeum (Vídeň)|muzeum]], kostel, restaurace a opuštěná věznice. Mise se odehrávají za různého počasí a v&nbsp;různých denních dobách. Na naprostou většinu misí dostane hráč přidělené zbraně, další lze nalézt na místě nebo u&nbsp;padlých nepřátel. Rozloha města kromě „venkova“ je zhruba 3,19 km<sup>2</sup>.
 +
 
 +
Policie je důležitou součástí herního světa. Policisté se o&nbsp;přestupcích hráče navzájem informují telefonem a vysílačkou (umístěnou v&nbsp;červených „sloupech“). Po spáchání přestupku o&nbsp;tom ví pouze policista, jenž hráče viděl; po&nbsp;zavolání z&nbsp;„červeného sloupu“ jsou alarmováni všichni policisté. Pokud však spáchá přestupek někdo jiný, není nijak postižen.
<noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude>
<noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude>

Verze z 11. 12. 2018, 13:09

Falconer Yellowcar (GOG.com)

Mafia: The City of Lost Heaven je akční počítačová hra viděná pohledem třetí osoby, vyvinutá v roce 2002 českým vývojářským týmem Illusion Softworks. Hráč se ocitá v roli Thomase Angela (původně taxikáře), který se stal členem jedné mafiánské rodiny ve fiktivním městě Lost Heaven ve Spojených státech amerických třicátých let 20. století. Hra obsahuje celkem dvacet misí s velmi různorodou náplní. Mafia bývá často označována za nejlepší českou hru vůbec.

Hra získala ve světě i v České republice vysoká hodnocení od hráčů i kritiky. Hra nabízí (například ve srovnání se soudobými díly série Grand Theft Auto) „dospělý“ příběh, který s sebou ovšem nese jistou linearitu (v klíčových okamžicích hráč nemůže ovlivnit další vývoj událostí). I díky množství propracovaných meziherních animací a profesionálnímu dabingu hra dosahuje až filmových kvalit. Přednostmi je i úroveň zpracování města, interiérů a automobilů (kvalita a počet modelů, jízdní model).

Na hře byla kritizována slabá umělá inteligence počítačem řízených postav a místy přílišná obtížnost, daná především systémem ukládacích bodů. Hráči si stěžovali také na extrémně náročné závody (mise Fairplay) v původní verzi hry; později byla vydána oficiální záplata, která umožnila volbu obtížnosti před zahájením závodu.

Hra obsahuje také režim volné jízdy s možností volby scenérie (jízda městem či krajinou ve dne nebo v noci). Po dohrání všech příběhových misí se dále zpřístupní extrémní jízda, kde hráč může plnit řadu bláznivých (a někdy dost obtížných) úkolů, nesouvisejících s realisticky pojatým hlavním příběhem. Místo extrémní jízdy se ve hře původně měl nacházet závodní režim (pro jednoho i více hráčů) na různých tratích přímo v ulicích Lost Heaven. Závodní režim však nebyl včas dokončen v požadované kvalitě a nakonec se na PC neobjevil ani v podobě slibovaného patche; byl však obsažen v konzolové verzi.

I přes skutečnost, že ke hře nebyl dodán žádný software pro její úpravy nebo technická dokumentace, se herní komunitě podařilo strukturu herních souborů (balíčků s vlastními soubory a následně i modelů, skriptů apod.) reverzním inženýrstvím rozluštit. V průběhu let byla vytvořena sada programů usnadňující editaci herních souborů a tvorbu modifikací, kterých vzniklo velké množství.

V srpnu 2010 bylo vydáno volné pokračování hry pod názvem Mafia II.

Hra se odehrává v otevřeném městě Lost Heaven. Náplní hry je řízení aut (přeprava mezi lokacemi, honičky a závody) a pěší část, typická pro střílečku z pohledu třetí osoby, která obsahuje běhání a střílení, vyskytují se i stealth a adventurní prvky. Hráč může navštívit množství detailně vymodelovaných interiérů, jako je například letiště, muzeum, kostel, restaurace a opuštěná věznice. Mise se odehrávají za různého počasí a v různých denních dobách. Na naprostou většinu misí dostane hráč přidělené zbraně, další lze nalézt na místě nebo u padlých nepřátel. Rozloha města kromě „venkova“ je zhruba 3,19 km2.

Policie je důležitou součástí herního světa. Policisté se o přestupcích hráče navzájem informují telefonem a vysílačkou (umístěnou v červených „sloupech“). Po spáchání přestupku o tom ví pouze policista, jenž hráče viděl; po zavolání z „červeného sloupu“ jsou alarmováni všichni policisté. Pokud však spáchá přestupek někdo jiný, není nijak postižen.