V pondělí 16. září 2024 začala naše další
nová soutěž o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte rychle soutěžit o lákavé ceny !!

Smolenskaja (stanice metra v Moskvě)

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Fotografie)
 
Řádka 1: Řádka 1:
-
[[Soubor:Smolen-arka.JPG|right|thumb|Oblouk u vestibulu stanice Smolenskaja na Arbatsko-Pokrovské lince]]
+
[[Soubor:Metro MSK Line3 Smolenskaya.jpg|thumb|240px|Střední loď stanice na Arbatsko-Pokrovské lince]]
-
[[Soubor:Smolenskaya1.JPG|right|thumb|Reliéf „Obránci Moskvy“ ve slepém konci střední lodi ve stanici na Arbatsko-Pokrovské lince]]
+
[[Soubor:SmolenskayaFL-mm.jpg|thumb|240px|Střední loď stanice na lince Filjovskaja]]
-
 
+
[[Soubor:Smolen-arka.JPG|thumb|240px|Oblouk u vestibulu stanice Smolenskaja na Arbatsko-Pokrovské lince]]
'''Smolenskaja''' je název pro dve oddělené [[stanice metra|stanice]] [[Metro v Moskvě|Moskevského metra]]. Nacházejí se obě nedaleko od sebe; vznikly vzhledem k určitým událostem se stejným názvem.
'''Smolenskaja''' je název pro dve oddělené [[stanice metra|stanice]] [[Metro v Moskvě|Moskevského metra]]. Nacházejí se obě nedaleko od sebe; vznikly vzhledem k určitým událostem se stejným názvem.

Aktuální verze z 20. 2. 2018, 10:53

Střední loď stanice na Arbatsko-Pokrovské lince
Střední loď stanice na lince Filjovskaja
Oblouk u vestibulu stanice Smolenskaja na Arbatsko-Pokrovské lince

Smolenskaja je název pro dve oddělené stanice Moskevského metra. Nacházejí se obě nedaleko od sebe; vznikly vzhledem k určitým událostem se stejným názvem.

Stejné jméno tedy nese jedna stanice na Filjovské a Arbatsko-Pokrovské lince; ta první uvedená je starší a konstruována byla jako hloubená a mělce založená stanice. Sloužila jako jihovýchodní konečná Sokolničeské linky v dobách, než byla její jižní část přesunuta více na jih (do stanice Park Kultury). To se právě v první polovně 50. let 20. století ukázalo jako problém; Sovětský svaz se připravoval na jadernou válku a podzemní dráha měla sloužit jako kryt civilního obyvatelstva. Takové podmínky však dokázaly splnit pouze ražené stanice, hluboko pod zemí založené, mezi které ta původní z roku 1935 nepatřila. Nová stanice (1953) tedy již byla navržena a postavena jako podzemní ražená, trojlodní založená velmi hluboko (50 m). Oproti původní, v níž byly při architektonickém ztvárnění použity různé dekorativní kameny, jako například šedý mramor, je novější stanice již mnohem bohatěji vyzdobena; převažují témata ryze sovětská; zobrazeny jsou státní a ideové symboly; a to jak ve vestibulu (panel s rudými vlajkami a hvězdou), tak též i v podzemní části stanice (reliéf „Obránci Moskvy“ ve slepém konci střední lodi). Starší Smolenskaja byla poté uzavřena, avšak po několika letech nakonec byl v ní, i v celém úseku, provoz obnoven.

Starší Smolenskaja má jeden výstup (dříve měla dva, avšak při rozšiřování třídy Sadovoje Kolco byl druhý zrušen), novější stanice má též jeden.

Externí odkazy