Ronnie Peterson
Z Multimediaexpo.cz
(+ Vylepšení) |
(+ Výrazné vylepšení) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 15: | Řádka 15: | ||
| První vítězství = [[Grand Prix Francie 1973|GP Francie 1973]] | | První vítězství = [[Grand Prix Francie 1973|GP Francie 1973]] | ||
| Poslední vítězství = [[Grand Prix Rakousko 1978|GP Rakousko 1978]] | | Poslední vítězství = [[Grand Prix Rakousko 1978|GP Rakousko 1978]] | ||
- | }} | + | }}[[Soubor:Ronnie Peterson BMW.jpg|thumb|240px|Ronnie Peterson (1976)]] |
- | + | '''Ronnie Peterson''' ({{vjazyce|sv}}''ˈrɔni ˈpɛtɛʂon'') (* [[14. únor]]a [[1944]] [[Örebro (město)|Örebro]], [[Švédsko]], † [[11. září]] [[1978]] [[Milán]], [[Itálie]]) byl švédský [[automobilový závodník]]. | |
- | '''Ronnie Peterson''' ({{vjazyce|sv}}''ˈrɔni ˈpɛtɛʂon'') (* [[14. únor]]a [[1944]] [[Örebro (město)|Örebro]], [[Švédsko]], † [[11. září]] [[1978]] [[Milán]], [[Itálie]]) byl švédský [[automobilový závodník]]. | + | |
== Kariéra == | == Kariéra == | ||
Řádka 23: | Řádka 22: | ||
== Tragický ročník == | == Tragický ročník == | ||
- | Počátkem roku 1978 v jeho kariéře sehrál roli manžel pilotky [[formule 1]] ''Lelly Lombardiové'' [[hrabě]] ''Zanon'', majitel společnosti ''Lavazza'', jednoho z důležitých sponzorů Lotusu, který tak dlouho naléhal na [[Colin Chapman|Colina Chapmana]] vedoucího stáje Lotus až Ronnieho znovu zaměstnal.<ref>[http://f1news.autoroad.cz/novinky/16613-ronnie-peterson/ F1 News.cz]</ref> Ve smlouvě se však dohodli, že v týmu bude mít pozici číslo 2. Jedničkou byl [[USA|americký]] jezdec [[Mario Andretti]]. V této sezóně se týmu podařilo postavit bezkonkurenční vůz a tak se Mario Andretti usadil na první pozici a Ronnie plnil podmínky smlouvy a držel se hned za ním, i když bylo často patrné, že by Andrettiho snadno překonal. Do konce sezóny zbývaly tři závody. V neděli [[10. září]] [[1978]] se startovalo v italské [[Monza|Monze]]. Závod byl chybně odstartován, protože vozy v zadní části pole ještě nezastavily po dojezdu zahřívacího kola, a tím vlastně měly letmý start a byly rychlejší než vozy před nimi. Tím po startu nastal zmatek a několik vozů havarovalo. Petersonův Lotus narazil v plné rychlosti do svodidel a [[Vittorio Brambilla]] nezvládl situaci a narazil do boku Lotusu, kde byla nádrž. Ta se nárazem vznítila. Angličanovi [[James Hunt|Jamesu Huntovi]] se podařilo těžce raněného Petersona dostat z vozu a po té se ho ujali lékaři. Jeho zranění bylo však natolik vážné, že druhý den 11. září brzy ráno v nemocnici v Miláně zemřel. | + | Počátkem roku 1978 v jeho kariéře sehrál roli manžel pilotky [[formule 1]] ''Lelly Lombardiové'' [[hrabě]] ''Zanon'', majitel společnosti ''Lavazza'', jednoho z důležitých sponzorů Lotusu, který tak dlouho naléhal na [[Colin Chapman|Colina Chapmana]] vedoucího stáje Lotus až Ronnieho znovu zaměstnal.<ref>[http://f1news.autoroad.cz/novinky/16613-ronnie-peterson/ F1 News.cz]</ref> Ve smlouvě se však dohodli, že v týmu bude mít pozici číslo 2. Jedničkou byl [[USA|americký]] jezdec [[Mario Andretti]]. V této sezóně se týmu podařilo postavit bezkonkurenční vůz a tak se Mario Andretti usadil na první pozici a Ronnie plnil podmínky smlouvy a držel se hned za ním, i když bylo často patrné, že by Andrettiho snadno překonal. Do konce sezóny zbývaly tři závody. V neděli [[10. září]] [[1978]] se startovalo v italské [[Monza|Monze]]. Závod byl chybně odstartován, protože vozy v zadní části pole ještě nezastavily po dojezdu zahřívacího kola, a tím vlastně měly letmý start a byly rychlejší než vozy před nimi. Tím po startu nastal zmatek a několik vozů havarovalo. Petersonův Lotus narazil v plné rychlosti do svodidel a [[Vittorio Brambilla]] nezvládl situaci a narazil do boku Lotusu, kde byla nádrž. Ta se nárazem vznítila. Angličanovi [[James Hunt|Jamesu Huntovi]] se podařilo těžce raněného Petersona dostat z vozu a po té se ho ujali lékaři. Jeho zranění bylo však natolik vážné, že druhý den 11. září brzy ráno v nemocnici v Miláně zemřel. |
Během své kariéry desetkrát vyhrál velkou cenu, nasbíral 206 bodů, čtrnáctkrát vyhrál pole position a devětkrát měl nejrychlejší čas. | Během své kariéry desetkrát vyhrál velkou cenu, nasbíral 206 bodů, čtrnáctkrát vyhrál pole position a devětkrát měl nejrychlejší čas. | ||
Řádka 30: | Řádka 29: | ||
<references /> | <references /> | ||
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == | ||
- | *[http://f1news.autoroad.cz/novinky/16613-ronnie-peterson/ Životopis Ronnie Petersona] | + | * [http://f1news.autoroad.cz/novinky/16613-ronnie-peterson/ Životopis Ronnie Petersona] |
+ | |||
- | {{Článek z Wikipedie}} | + | {{Flickr|Ronnie+Peterson}}{{Commonscat|Ronnie Peterson}}{{Článek z Wikipedie}} |
{{DEFAULTSORT:Peterson, Ronnie}} | {{DEFAULTSORT:Peterson, Ronnie}} | ||
[[Kategorie:Švédský pilot F1]] | [[Kategorie:Švédský pilot F1]] | ||
+ | [[Kategorie:Muži]] |
Aktuální verze z 14. 2. 2018, 10:15
Ronnie Peterson (švédskyˈrɔni ˈpɛtɛʂon) (* 14. února 1944 Örebro, Švédsko, † 11. září 1978 Milán, Itálie) byl švédský automobilový závodník.
Obsah |
Kariéra
K jeho prvním úspěchům patřilo vítězství v závodě formule 3 v roce 1969. V březnu roku 1970 poprvé startoval ve formuli 1. V tomto roce bez výrazných úspěchů, ale v následujícím roce 1971 se stal vicemistrem světa. Nestačil pouze na Jackieho Stewarta. I v roce 1973 bojoval o titul mistra světa, tentokrát skončil na třetí pozici, když se před ním umístili Jackie Stewart a Emerson Fittipaldi. V následujících letech jeho kariéra šla strmě dolů. Pokoušel se uspět v týmu Lotus a March. Po té zkoušel šestikolový Tyrrell, také bez výrazných úspěchů.
Tragický ročník
Počátkem roku 1978 v jeho kariéře sehrál roli manžel pilotky formule 1 Lelly Lombardiové hrabě Zanon, majitel společnosti Lavazza, jednoho z důležitých sponzorů Lotusu, který tak dlouho naléhal na Colina Chapmana vedoucího stáje Lotus až Ronnieho znovu zaměstnal.[1] Ve smlouvě se však dohodli, že v týmu bude mít pozici číslo 2. Jedničkou byl americký jezdec Mario Andretti. V této sezóně se týmu podařilo postavit bezkonkurenční vůz a tak se Mario Andretti usadil na první pozici a Ronnie plnil podmínky smlouvy a držel se hned za ním, i když bylo často patrné, že by Andrettiho snadno překonal. Do konce sezóny zbývaly tři závody. V neděli 10. září 1978 se startovalo v italské Monze. Závod byl chybně odstartován, protože vozy v zadní části pole ještě nezastavily po dojezdu zahřívacího kola, a tím vlastně měly letmý start a byly rychlejší než vozy před nimi. Tím po startu nastal zmatek a několik vozů havarovalo. Petersonův Lotus narazil v plné rychlosti do svodidel a Vittorio Brambilla nezvládl situaci a narazil do boku Lotusu, kde byla nádrž. Ta se nárazem vznítila. Angličanovi Jamesu Huntovi se podařilo těžce raněného Petersona dostat z vozu a po té se ho ujali lékaři. Jeho zranění bylo však natolik vážné, že druhý den 11. září brzy ráno v nemocnici v Miláně zemřel.
Během své kariéry desetkrát vyhrál velkou cenu, nasbíral 206 bodů, čtrnáctkrát vyhrál pole position a devětkrát měl nejrychlejší čas.
Reference
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |