Tramvajová doprava v Krakově
Z Multimediaexpo.cz
m (Nahrazení textu) |
(+ Výrazné vylepšení) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | [[Soubor:Hw n8s-nf.jpg | + | [[Soubor:Krakow tram network.png|thumb|250px|Mapa tramvajových tratí (2009)]] |
- | [[Soubor:Hw sn1.jpg | + | [[Soubor:Bombardier NGT6 -2027.jpeg|thumb|220px|Bombardier NGT6 z třetí série patří k nejnovějším typům krakovských tramvají]] |
- | + | [[Soubor:Hw n8s-nf.jpg|thumb|220px|Tramvaj typu N8S-NF]] | |
+ | [[Soubor:Hw sn1.jpg|thumb|220px|Zrekonstruovaný historický vůz Sanok SN1]] | ||
+ | [[Soubor:Hw lh.jpg|thumb|220px|Vůz typu LH Standard]] | ||
'''[[Tramvajová doprava|Tramvajovou dopravu]] v [[Krakov]]ě''' tvoří rozsáhlá síť (přes dvacet) linek tohoto druhu dopravy. Celková délka sítě činí 84 km. [[Rozchod kolejí]] je standardní evropský, 1435 mm. V provozu je přes 350 [[tramvaj]]ových vozů. | '''[[Tramvajová doprava|Tramvajovou dopravu]] v [[Krakov]]ě''' tvoří rozsáhlá síť (přes dvacet) linek tohoto druhu dopravy. Celková délka sítě činí 84 km. [[Rozchod kolejí]] je standardní evropský, 1435 mm. V provozu je přes 350 [[tramvaj]]ových vozů. | ||
Řádka 12: | Řádka 14: | ||
Ještě v dnešní době se dochovaly některé koleje s rozchodem 1000 mm v historické části města, jedná se však pouze o velmi krátké fragmenty původních tratí. | Ještě v dnešní době se dochovaly některé koleje s rozchodem 1000 mm v historické části města, jedná se však pouze o velmi krátké fragmenty původních tratí. | ||
- | + | == Vozový park (stav k 1. srpnu 2007) == | |
- | + | __TOC__ | |
- | + | ||
- | + | ||
- | == Vozový park | + | |
- | + | ||
- | ( | + | |
- | + | ||
=== Tramvaje polského původu=== | === Tramvaje polského původu=== | ||
- | |||
* [[Konstal 105N]] - 2 vozy | * [[Konstal 105N]] - 2 vozy | ||
* [[Konstal 105Na]] - 266 vozů | * [[Konstal 105Na]] - 266 vozů | ||
Řádka 29: | Řádka 24: | ||
=== Tramvaje rakouského původu === | === Tramvaje rakouského původu === | ||
- | |||
* [[Düwag]] E1 - 39 vozů | * [[Düwag]] E1 - 39 vozů | ||
* [[Düwag]] c3 (vlečný vůz) - 33 vozů | * [[Düwag]] c3 (vlečný vůz) - 33 vozů |
Aktuální verze z 17. 6. 2017, 17:08
Tramvajovou dopravu v Krakově tvoří rozsáhlá síť (přes dvacet) linek tohoto druhu dopravy. Celková délka sítě činí 84 km. Rozchod kolejí je standardní evropský, 1435 mm. V provozu je přes 350 tramvajových vozů.
Historie
Začátky současné sítě sahají až do roku 1882. Tehdy vznikla koňka o rozchodu pouhých 900 mm; její 2,8 km dlouhá trať spojila místní nádraží a Podgórski most. Roku 1901 se objevila elektrická tramvaj. Rozvoj města přál i tramvajím a tak kilometry sítě přibývaly. V lednu 1913 byl slavnostně otevřen první úsek s rozchodem kolejí 1435 mm, do provozu zde byly nasazeny vozy typu SN1. Změna rozchodu pokračovala plynule v celé síti až do roku 1953, kdy se Krakované s úzkorozchodnou dráhou rozloučili. Až do roku 1925 se jezdilo levostranně. Po roce 1950 bylo nutné zavést dopravu i k novému sídlišti Nowa Huta. Ve stejné době (1955) byly také zrušeny tratě v samém jádru města, a to i přes Krakovský rynek (polsky Rynek Glówny). Později přibývaly tratě na samostatných tělesech, rychlodrážního charakteru. Začalo se dokonce – vzhledem k velikosti a rozvoji města – uvažovat i o zřízení speciální rychlodrážní tramvaje; ta se buduje po etapách od roku 2000.
Síť má dvě vozovny, a to Zajezdnia Nowa Huta a Zajezdnia Podgórze.
Ještě v dnešní době se dochovaly některé koleje s rozchodem 1000 mm v historické části města, jedná se však pouze o velmi krátké fragmenty původních tratí.
Vozový park (stav k 1. srpnu 2007)
Obsah |
Tramvaje polského původu
- Konstal 105N - 2 vozy
- Konstal 105Na - 266 vozů
- Konstal 105Nb - 1 vůz
- Konstal 105Nd - 5 vozů
- Konstal 111N - 2 vozy
Tramvaje rakouského původu
Německá výroba
- MAN - Nürnberg GT6 - 41 vozů
- MAN - Nürnberg B4 (vlečný vůz) - 8 vozů
- MAN - Nürnberg N8S-NF - 3 vozy
Kanadsko-německá výroba
- Bombardier NGT6 - 14 vozů (nízkopodlažní)
- Bombardier NGT6/2 - 12 vozů (nízkopodlažní)
- Bombardier NGT6/3 - 1 vůz (nízkopodlažní)
- 23 vozů typu NGT6/3 je odstavených ve vozovně Podgórze
Historické vozy
- Sanok SN1
- LH Standard
- Sanok SN2
- Konstal N
- Konstal 102N
- Konstal 102Na
- MAN - Nürnberg T4
Číslování linek
Linky jsou číslovány v jednomístné a dvoumístné řadě (zabírají zhruba jednu třetinu dvoumístné řady) a jejich počet kolísá kolem dvaceti pěti. Noční linky neexistují, zrušeny byly v roce 1986, kdy byly nahrazeny autobusy. Existují také i speciální sváteční linky, které zabírají číselnou řadu 90-99.
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |