Tramvajová doprava v Krakově

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (Nahrazení textu)
(+ Výrazné vylepšení)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 1: Řádka 1:
-
[[Soubor:Hw n8s-nf.jpg|right|thumb|Tramvaj typu N8S-NF]]
+
[[Soubor:Krakow tram network.png|thumb|250px|Mapa tramvajových tratí (2009)]]
-
[[Soubor:Hw sn1.jpg|right|thumb|Zrekonstruovaný historický vůz Sanok SN1]]
+
[[Soubor:Bombardier NGT6 -2027.jpeg|thumb|220px|Bombardier NGT6 z třetí série patří k nejnovějším typům krakovských tramvají]]
-
 
+
[[Soubor:Hw n8s-nf.jpg|thumb|220px|Tramvaj typu N8S-NF]]
 +
[[Soubor:Hw sn1.jpg|thumb|220px|Zrekonstruovaný historický vůz Sanok SN1]]
 +
[[Soubor:Hw lh.jpg|thumb|220px|Vůz typu LH Standard]]
'''[[Tramvajová doprava|Tramvajovou dopravu]] v [[Krakov]]ě''' tvoří rozsáhlá síť (přes dvacet) linek tohoto druhu dopravy.  Celková délka sítě činí 84 km. [[Rozchod kolejí]] je standardní evropský, 1435 mm. V provozu je přes 350 [[tramvaj]]ových vozů.
'''[[Tramvajová doprava|Tramvajovou dopravu]] v [[Krakov]]ě''' tvoří rozsáhlá síť (přes dvacet) linek tohoto druhu dopravy.  Celková délka sítě činí 84 km. [[Rozchod kolejí]] je standardní evropský, 1435 mm. V provozu je přes 350 [[tramvaj]]ových vozů.
Řádka 12: Řádka 14:
Ještě v dnešní době se dochovaly některé koleje s rozchodem 1000 mm v historické části města, jedná se však pouze o velmi krátké fragmenty původních tratí.
Ještě v dnešní době se dochovaly některé koleje s rozchodem 1000 mm v historické části města, jedná se však pouze o velmi krátké fragmenty původních tratí.
-
[[Soubor:Hw lh.jpg|right|thumb|Vůz typu LH Standard]]
+
== Vozový park (stav k 1. srpnu 2007) ==
-
[[Soubor:Bombardier NGT6 -2027.jpeg|right|thumb|Bombardier NGT6 z třetí série patří k nejnovějším typům krakovských tramvají]]
+
__TOC__
-
[[Image:Krakov, Prądnik Biały, rekonstrukce tramvajové trati.JPG|right|thumb|Rekonstrukce tramvajové trati - nově bude vyhovovat rychlodrážním parametrům]]
+
-
 
+
-
== Vozový park ==
+
-
 
+
-
(Stav k 1. srpnu 2007)
+
-
 
+
=== Tramvaje polského původu===
=== Tramvaje polského původu===
-
 
* [[Konstal 105N]] - 2 vozy
* [[Konstal 105N]] - 2 vozy
* [[Konstal 105Na]] - 266 vozů
* [[Konstal 105Na]] - 266 vozů
Řádka 29: Řádka 24:
=== Tramvaje rakouského původu ===
=== Tramvaje rakouského původu ===
-
 
* [[Düwag]] E1 - 39 vozů
* [[Düwag]] E1 - 39 vozů
* [[Düwag]] c3 (vlečný vůz) - 33 vozů
* [[Düwag]] c3 (vlečný vůz) - 33 vozů

Aktuální verze z 17. 6. 2017, 17:08

Mapa tramvajových tratí (2009)
Bombardier NGT6 z třetí série patří k nejnovějším typům krakovských tramvají
Tramvaj typu N8S-NF
Zrekonstruovaný historický vůz Sanok SN1
Vůz typu LH Standard

Tramvajovou dopravu v Krakově tvoří rozsáhlá síť (přes dvacet) linek tohoto druhu dopravy. Celková délka sítě činí 84 km. Rozchod kolejí je standardní evropský, 1435 mm. V provozu je přes 350 tramvajových vozů.

Historie

Začátky současné sítě sahají až do roku 1882. Tehdy vznikla koňka o rozchodu pouhých 900 mm; její 2,8 km dlouhá trať spojila místní nádraží a Podgórski most. Roku 1901 se objevila elektrická tramvaj. Rozvoj města přál i tramvajím a tak kilometry sítě přibývaly. V lednu 1913 byl slavnostně otevřen první úsek s rozchodem kolejí 1435 mm, do provozu zde byly nasazeny vozy typu SN1. Změna rozchodu pokračovala plynule v celé síti až do roku 1953, kdy se Krakované s úzkorozchodnou dráhou rozloučili. Až do roku 1925 se jezdilo levostranně. Po roce 1950 bylo nutné zavést dopravu i k novému sídlišti Nowa Huta. Ve stejné době (1955) byly také zrušeny tratě v samém jádru města, a to i přes Krakovský rynek (polsky Rynek Glówny). Později přibývaly tratě na samostatných tělesech, rychlodrážního charakteru. Začalo se dokonce – vzhledem k velikosti a rozvoji města – uvažovat i o zřízení speciální rychlodrážní tramvaje; ta se buduje po etapách od roku 2000.

Síť má dvě vozovny, a to Zajezdnia Nowa Huta a Zajezdnia Podgórze.

Ještě v dnešní době se dochovaly některé koleje s rozchodem 1000 mm v historické části města, jedná se však pouze o velmi krátké fragmenty původních tratí.

Vozový park (stav k 1. srpnu 2007)

Obsah

Tramvaje polského původu

Tramvaje rakouského původu

Německá výroba

Kanadsko-německá výroba

Historické vozy

Číslování linek

Linky jsou číslovány v jednomístné a dvoumístné řadě (zabírají zhruba jednu třetinu dvoumístné řady) a jejich počet kolísá kolem dvaceti pěti. Noční linky neexistují, zrušeny byly v roce 1986, kdy byly nahrazeny autobusy. Existují také i speciální sváteční linky, které zabírají číselnou řadu 90-99.

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Tramvajová doprava v Krakově