Křídlo
Z Multimediaexpo.cz
m (Nahrazení textu) |
m (+ Výrazné vylepšení) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | + | [[Soubor:Wandering Albatross flying over the South Atlantic (5656444654).jpg|thumb|240px|[[Albatros stěhovavý]] (Diomedea exulans) má ze všech [[ptáci|pták]]ů největší rozpětí křídel na světě]] | |
- | [[Soubor:Wandering Albatross ( | + | [[Soubor:KLM Asia Boeing 747-400 landing at SXM.jpg|thumb|240px|Křídlo letounu [[Boeing 747]] během přistání na slavném letišti [[Mezinárodní letiště princezny Juliany|SXM]].]] |
- | [[Soubor: | + | |
'''Křídlo''' je povrch použitý k vyprodukování [[Aerodynamická vztlaková síla|aerodynamické síly]] při cestování vzduchem nebo jiným plynným médiem pomocí [[let]]u. Původně se slovo používalo pro přední končetiny [[ptáci|ptáků]], jeho význam však zahrnuje i křídla [[hmyz]]u, [[letouni|netopýrů]] a [[ptakoještěři|pterosaurů]]; křídla mají i některé mytologické bytosti, například [[anděl]]é. Křídla mohou být i zařízení vytvořená člověkem, např. jako součást [[letadlo|letadel]], nebo přímo sama o sobě ([[kluzák]]y). | '''Křídlo''' je povrch použitý k vyprodukování [[Aerodynamická vztlaková síla|aerodynamické síly]] při cestování vzduchem nebo jiným plynným médiem pomocí [[let]]u. Původně se slovo používalo pro přední končetiny [[ptáci|ptáků]], jeho význam však zahrnuje i křídla [[hmyz]]u, [[letouni|netopýrů]] a [[ptakoještěři|pterosaurů]]; křídla mají i některé mytologické bytosti, například [[anděl]]é. Křídla mohou být i zařízení vytvořená člověkem, např. jako součást [[letadlo|letadel]], nebo přímo sama o sobě ([[kluzák]]y). | ||
== Křídla v přírodě == | == Křídla v přírodě == | ||
Řádka 7: | Řádka 6: | ||
Křídla jsou charakteristickým znakem [[ptáci|pták]]ů (i když ne všichni ptáci je dokážou využívat k letu), vyskytují se však i u jiných [[Živočichové|živočich]]ů – u významné části [[hmyz]]u nebo u některých [[savci|savců]] ([[letouni|letounů]]). | Křídla jsou charakteristickým znakem [[ptáci|pták]]ů (i když ne všichni ptáci je dokážou využívat k letu), vyskytují se však i u jiných [[Živočichové|živočich]]ů – u významné části [[hmyz]]u nebo u některých [[savci|savců]] ([[letouni|letounů]]). | ||
== Křídla v technice == | == Křídla v technice == | ||
- | Křídlo je základní stavební prvek [[letadlo|letadla]], jehož pomocí se letadlo ve vzduchu udrží. Křídlo bylo vyvíjeno již od samotného počátku [[letectví]] docházelo k napodobování ptačích křídel a postupem času se pro tvary křídla vyvinuly fyzikální modely. Vztlak, neboli síla působící proti směru [[gravitace|gravitační síly]], a vznikající právě na křídle při proudění vzduchu okolo něj, je tvořen zhruba 2/3 podtlakem na horním povrchu křídla a 1/3 přetlakem na dolním povrchu. | + | Křídlo je základní stavební prvek [[letadlo|letadla]], jehož pomocí se letadlo ve vzduchu udrží. Křídlo bylo vyvíjeno již od samotného počátku [[letectví]] docházelo k napodobování ptačích křídel a postupem času se pro tvary křídla vyvinuly fyzikální modely. Vztlak, neboli síla působící proti směru [[gravitace|gravitační síly]], a vznikající právě na křídle při proudění vzduchu okolo něj, je tvořen zhruba 2/3 podtlakem na horním povrchu křídla a 1/3 přetlakem na dolním povrchu. |
== Rozbor křídla v technice == | == Rozbor křídla v technice == | ||
- | + | Podíváme-li se na průřez křídlem, všimneme si několika důležitých částí: [[náběžná hrana]], [[odtoková hrana]], [[tětiva]], [[profil křídla]], neboli maximální prohnutí. [[Proudnice]] vzduchu za letu jako první potkají náběžnou hranu, která odvádí proudnice do středu křídla, pokud možno, v laminárním proudění. Proudnice se rozdělí a proudy potkávají odtokovou hranu (viz obrázek nahoře), která je stavěná vždy proti vytváření vírů, které by zbytečné způsobily ztrátu energie. Tětivou profilu je usečka, na jejíž koncích je náběžná a odtoková hrana. Uděláme-li soustavu kružnic, kde hrany profilu se stanou tečnami a spojíme jejich středy, vznikne nám profil, či maximální prohnutí křídla vůči tetivě. | |
== Související články == | == Související články == | ||
* [[Aerodynamická vztlaková síla]] | * [[Aerodynamická vztlaková síla]] | ||
- | {{Článek z Wikipedie}} | + | {{Flickr|Aircraft+wings}}{{Commonscat|Aircraft wings}}{{Článek z Wikipedie}} |
[[Kategorie:Aerodynamika]] | [[Kategorie:Aerodynamika]] |
Aktuální verze z 26. 1. 2017, 10:32
Křídlo je povrch použitý k vyprodukování aerodynamické síly při cestování vzduchem nebo jiným plynným médiem pomocí letu. Původně se slovo používalo pro přední končetiny ptáků, jeho význam však zahrnuje i křídla hmyzu, netopýrů a pterosaurů; křídla mají i některé mytologické bytosti, například andělé. Křídla mohou být i zařízení vytvořená člověkem, např. jako součást letadel, nebo přímo sama o sobě (kluzáky).
Obsah |
Křídla v přírodě
Křídla jsou charakteristickým znakem ptáků (i když ne všichni ptáci je dokážou využívat k letu), vyskytují se však i u jiných živočichů – u významné části hmyzu nebo u některých savců (letounů).
Křídla v technice
Křídlo je základní stavební prvek letadla, jehož pomocí se letadlo ve vzduchu udrží. Křídlo bylo vyvíjeno již od samotného počátku letectví docházelo k napodobování ptačích křídel a postupem času se pro tvary křídla vyvinuly fyzikální modely. Vztlak, neboli síla působící proti směru gravitační síly, a vznikající právě na křídle při proudění vzduchu okolo něj, je tvořen zhruba 2/3 podtlakem na horním povrchu křídla a 1/3 přetlakem na dolním povrchu.
Rozbor křídla v technice
Podíváme-li se na průřez křídlem, všimneme si několika důležitých částí: náběžná hrana, odtoková hrana, tětiva, profil křídla, neboli maximální prohnutí. Proudnice vzduchu za letu jako první potkají náběžnou hranu, která odvádí proudnice do středu křídla, pokud možno, v laminárním proudění. Proudnice se rozdělí a proudy potkávají odtokovou hranu (viz obrázek nahoře), která je stavěná vždy proti vytváření vírů, které by zbytečné způsobily ztrátu energie. Tětivou profilu je usečka, na jejíž koncích je náběžná a odtoková hrana. Uděláme-li soustavu kružnic, kde hrany profilu se stanou tečnami a spojíme jejich středy, vznikne nám profil, či maximální prohnutí křídla vůči tetivě.
Související články
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |