BMP
Z Multimediaexpo.cz
(Nová šablona) |
(+ Vylepšení) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 20: | Řádka 20: | ||
* [[Rastrová grafika]] | * [[Rastrová grafika]] | ||
* [[Vektorová grafika]] | * [[Vektorová grafika]] | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == | ||
Řádka 43: | Řádka 28: | ||
- | {{Kompresní formáty}} | + | {{220 sociálních sítí}}{{Kompresní formáty}} |
[[Kategorie:Grafické souborové formáty]] | [[Kategorie:Grafické souborové formáty]] | ||
[[Kategorie:Originální články Multimediaexpo.cz]] | [[Kategorie:Originální články Multimediaexpo.cz]] |
Aktuální verze z 7. 11. 2016, 01:30
.BMP nebo také .DIB (device-independent bitmap) je počítačový formát pro ukládaní rastrové grafiky.
Formát BMP byl poprvé představen v roce 1988 jako součást nového systému OS/2 verze 1.10 SE. O něco později firma Microsoft trochu rozšířila jeho definici a zahrnula ho do svého tehdy nejprodávanějšího 16bitového grafického operačního prostředí – Microsoft Windows 3.0. Na počátku roku 1992 firma IBM uvedla na trhu první 32bitový systém OS/2 verze 2.0, který obsahoval vylepšenou variantu BMP s novou strukturou pro uskladnění vícenásobných bitových map v jednom souboru. Tento typ souboru se často obecně označuje jako bitmapové pole.
Výhodou tohoto formátu je jeho extrémní jednoduchost a dobrá dokumentovanost a že jeho volné použití není znemožněno patentovou ochranou. Díky tomu jej dokáže snadno číst i zapisovat drtivá většina grafických editorů v mnoha různých operačních systémech. X Window System používá podobný formát XBM pro jednobitové černobílé obrázky a XPM pro barevné obrázky.
Obrázky BMP jsou ukládány po jednotlivých pixelech, podle toho, kolik bitů je použito pro reprezentaci každého pixelu je možno rozlišit různé množství barev (tzv. barevná hloubka): 2 barvy (1 bit na pixel), 16 (4 bity), 256 (8 bitů), 65 536 (16 bitů), nebo 16,7 miliónů barev (24 bitů). Osmibitové obrázky mohou místo barev používat šedou škálu (256 odstínů šedi).
Soubory ve formátu BMP většinou nepoužívají žádnou kompresi (přestože existují i varianty používající kompresi RLE). Z tohoto důvodu jsou obvykle BMP soubory mnohem větší než obrázky stejného rozměru uložené ve formátech, které kompresi používají. V praxi se pro ukládání obrázků vyžadujících zachování všech informací používají spíše novější formáty PNG, GIF nebo také TIFF.
Velikost nekomprimovaného obrázku v bajtech lze přibližně vypočítat podle vzorce:
- (šířka v pixelech) * (výška v pixelech) * (bitů na pixel / 8)
K velikosti obrázku je třeba ještě připočítat velikost hlavičky souboru, která se liší dle jeho verze i dle použité barevné hloubky.
Obrázek o rozměrech 800×600 pixelů a s 16,7 miliony barev (3 bajty na pixel) potřebuje téměř 1,4 MB. Formát BMP je proto zcela nevhodný pro použití na Internetu.
Související články
Externí odkazy
- Popis formátu BMP - grafický formát BMP - používaný a přitom neoblíbený
- Stránky Microsoftu o bitmapových formátech (anglicky)
- An introduction to DIBs (Device Independent Bitmaps - anglicky)
- Example BMP images (anglicky)
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Formáty multimediálních dat |
---|
Obrázky |
APNG • BMP • GIF • JPEG • JPEG 2000 • JPEG XR • MNG • PCX • PNG • SVG • TIFF • WBMP • XPM |
Video |
MPEG-1 • MPEG-2 • MPEG-4 • M4V • H.264 (MPEG-4 AVC) • HuffYUV • RealVideo • Theora • Dirac • VP8 • WMV |
Zvuk |
AAC • Apple Lossless • AC-3 • AMR • ATRAC • FLAC • G.711 • G.729 • MP3 • MOD • Speex • Vorbis • Opus • WAV • WMA • Musepack |
Kontejnery |
3GP • AVI • Ogg • MPEG • QuickTime • ASF • MP4 • Matroska • WebM |