Jedlová (nádraží)

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Vylepšení)
 
Řádka 1: Řádka 1:
{{Infobox Železniční stanice
{{Infobox Železniční stanice
| jméno=Jedlová
| jméno=Jedlová
-
| fotka= Budova nadrazi Jedlova.JPG|thumb|Budova jedlovského nádraží
+
| fotka=  
| název_provozovatele= SŽDC
| název_provozovatele= SŽDC
| kód_stanice= 567594
| kód_stanice= 567594
Řádka 15: Řádka 15:
| návazná_doprava=
| návazná_doprava=
| poznámky=
| poznámky=
-
}}
+
}}[[Soubor:Budova nadrazi Jedlova.JPG|thumb|220px|Budova jedlovského nádraží]]
-
[[Image:Jedlova pohled z nadrazi.jpg|thumb|left|Pohled z jedlovského nádraží na horu [[Jedlová (Lužické hory)|Jedlová]]]]
+
[[Soubor:Jedlova pohled z nadrazi.JPG|thumb|220px|Pohled z jedlovského nádraží na horu [[Jedlová (Lužické hory)|Jedlová]]]]
'''Stanice Jedlová''' je [[Železniční stanice|železniční křižovatka]] uprostřed [[les]]ů [[Lužické hory|Lužických hor]], na [[Železnice|železničních tratích]] [[Bakov nad Jizerou]]–[[Rumburk]] a [[Děčín]]–[[Varnsdorf]]. Leží na katastrálním území [[Jedlová (Jiřetín pod Jedlovou)|Jedlová]] v [[Nadmořská výška|nadmořské výšce]] 544 m. n. m.
'''Stanice Jedlová''' je [[Železniční stanice|železniční křižovatka]] uprostřed [[les]]ů [[Lužické hory|Lužických hor]], na [[Železnice|železničních tratích]] [[Bakov nad Jizerou]]–[[Rumburk]] a [[Děčín]]–[[Varnsdorf]]. Leží na katastrálním území [[Jedlová (Jiřetín pod Jedlovou)|Jedlová]] v [[Nadmořská výška|nadmořské výšce]] 544 m. n. m.

Aktuální verze z 31. 8. 2016, 10:36

Budova jedlovského nádraží
Pohled z jedlovského nádraží na horu Jedlová

Stanice Jedlová je železniční křižovatka uprostřed lesů Lužických hor, na železničních tratích Bakov nad JizerouRumburk a DěčínVarnsdorf. Leží na katastrálním území Jedlovánadmořské výšce 544 m. n. m.

Její výstavba byla velice náročná, vyžadovala jak odstřel skal, tak zarovnání prohlubní, neboť v okolí stanice Jedlová nebýval rovný prostor. Těsně před stanicí ve směru na Děčín musela být pro trať proražena pískovcová skála v délce 560 m, místy až do hloubky 15 metrů. U Svoru bylo potřeba postavit až 15 metrů vysoké náspy. Současníci v tehdejší době řadili tratě České severní dráhy co do obtížnosti hned za alpské tratě Semmering a Brenner. Podle vzoru železničních budov na dráze přes Semmering byla také odvozena podoba výpravních budov, vystavěných z režného cihelného zdiva, které místy vyplňovalo hrázděnou konstrukci, s charakteristickými nástupními přístřešky v podobě otevřené verandy. První vlak do stanice Jedlová přijel dne 16. ledna 1869.

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Jedlová (nádraží)