Taran Z Multimediaexpo.cz stránky Taran Nemáte oprávnění „upravit tuto stránku“. Důvod: Požadovanou činnost smějí provádět jen uživatelé ve skupinách Automaticky schválení uživatelé, RCRedaktors. Můžete si prohlédnout a zkopírovat zdrojový kód této stránky: '''Taranování''', respektive '''taran''' je způsob boje spočívající v najetí, respektive úmyslné srážce, jednoho bojového prostředku s jiným. Používalo se na [[moře|moři]], na [[souš]]i a ve [[vzduch]]u. == Taran na moři == Ačkoliv se taranování používalo leckde, pouze na moři bývalo používáno jako jedna z nejdůležitějších [[taktika|taktik]] a pouze [[loď|lodě]] byly běžně stavěny přímo s ohledem na ně. Byl jim přidáván tzv. [[kloun]], ostrý zobec pod hladinou, který měl zvýšit účinek nárazu. Později byl ještě vylepšen tak, aby se po nárazu odlomil, aby se zabránilo uvíznutí lodě v boku zasaženého nepřítele. První podrobné popisy bitev, v nichž bylo úspěšně a masivně používáno, známe již z historie starověkého [[Řecko|Řecka]]. Naposled byl taran jakožto hlavní taktika použit v [[Bitva u Visu|bitvě u Visu]]. Úspěch taranu v této bitvě způsobil, že válečné lodě se stavěly s klounem až do počátku [[první světová válka|první světové války]]. Na konci 19. století byla dokonce postavena i speciální plavidla pro taranový útok klounem ([[Polyphemus]] (1881) ve [[Spojené království|Velké Británii]] a [[Katahdin]] (1893) v [[Spojené státy americké|USA]]). Později již byl taran považován za nouzové a leckdy zoufalé řešení. V tomto ohledu je znám taran britského [[torpédoborec|torpédoborce]] [[HMS Glowworm (H92)|HMS Glowworm]] proti německému [[těžký křižník|těžkému křižníku]] [[Admiral Hipper]] během [[Norská kampaň|norské kampaně]] [[8. duben|8. dubna]] [[1940]]. == Taran na souši == Taran na souši byl používán jako jedna z nouzových, respektive příležitostných taktik při [[tank]]ových soubojích na extrémně krátkou vzdálenost. Docházelo k němu zejména za [[druhá světová válka|druhé světové války]] na [[Východní fronta 1941-1945|východní frontě]], pokud došlo ke střetnutí v nepřehledném terénu nebo v noci a nepřátelské formace se promíchaly. Jeho smyslem bylo najet na nepřátelský [[tank]] a svou vahou ho rozdrtit. Obvykle se používal pouze v případě velkého váhového rozdílu mezi soupeři, nebo pokud měl cíl výrazně nižší siluetu. V moderní válce se prakticky nevyskytuje. == Taran ve vzduchu == Taran byl používán též ve vzdušných soubojích [[První světová válka|první]] a [[Druhá světová válka|druhé světové války]]. I zde se jednalo o nouzovou taktiku, navíc nebezpečnou pro [[pilot]]a. Aby byla použita, předpokládalo se splnění některé z následujících podmínek (spolu s nepříliš velkým porušením podmínek ostatních): *boj nad vlastním územím (taran byl výhodný, neboť nepřítel ztratil s letadlem i [[pilot]]a) *beznadějná situace taranujícího pilota a absence efektivnějšího způsobu odchodu (takto zemřel například jeden z nejlepších finských stíhačů [[Zimní válka|Zimní války]] [[Tatu Huhanantti]], když těžce raněn a s hořícím letounem čelně taranoval jednoho z protivníků) *letoun taranujícího pilota byl extrémně „levnější“ než cíl jeho útoku (typické pro východní frontu) *nutnost okamžitého zásahu při došlé munici V současné době se již taran ve vzdušném boji nepoužívá. === Různé typy vzdušného taranu === * prostý čelní střet (nejméně oblíbený pro minimální šance pilota na přežití) * srážka křídly * nálet zezadu do ocasních ploch nepřítele, které pak rozcupovala vrtule == Související články == *[[Kamikaze]] == Externí odkazy== * [http://www.fronta.cz/index.php?clanek=11 ruské letectvo v prvních dnech plánu Barbarossa, je zde krátká zmínka o taranování] [[Kategorie:Bojové taktiky]] Návrat na stránku „Taran“.